Regiojet začal prodávat jízdenky na přímé ranní vlaky na letiště Vídeň
30.11.2022 - Evropa
Společnost Regiojet začala dne 1.12.2022 prodávat jízdenky na přímé vlaky na letiště Vídeň. Společnost Regiojet s tímto krokem relativně dlouho otálela. Zahájit prodej jízdenek pouhých 10 dnů před spuštěním provozu nového spoje totiž rozhodně nemá Regiojet běžně ve zvyku. Na dotaz redakce Airways.cz se mluvčí společnosti Regiojet vyjádřila, že společnost čekala se spuštěním prodejů na rozhodnutí Rady města Brna. Ta ve středu 30.11.2022 rozhodla, že část přímých vlakových spojů Regiojetu z Brna přes Břeclav na vídeňské letiště objedná v závazku veřejné služby.
Město Brno se totiž rozhodnutím Rady města rozhodlo přispět Regiojetu na část spojů (konkrétně 299 vlakových spojů) částkou 9,5 miliónu korun. Tedy necelých 32.000 kč za dotovaný spoj. Jenže to by nepokrylo ani zdaleka všechny 3 páry, tedy 6 spojů denně po dobu 6 měsíců. Ostatní spoje se tak rozhodl Regiojet provozovat na své vlastní komerční riziko. Po 10.6.2023 hodlají radní města Brna, stejně jako Regiojet pilotní provoz a veřejný závazek vyhodnotit. Cena jednosměrné vlakové jízdenky z Brna na letiště začíná na 299kč, z Břeclavi na 289kč.
vlak společnosti Regiojet přijíždí ze směru od Prahy na 2. nástupiště hlavního nádraží v Brně, prosinec 2020 (autor: Michal Gregor, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
V neděli 11. prosince ve 21:15 tak vyjede první spoj RJ 1028 v závazku veřejné služby z vídeňského letiště Schwechat do Brna. Od pondělí 12.12. začne jezdit opačným směrem i ranní spoj RJ 1029 s odjezdem z Brna ve 3:48. Kromě tohoto páru vlaků spojí vídeňské letiště s Břeclaví, Brnem a Prahou také 2 páry vlaků, které aktuálně zajíždí z Prahy přes Brno a Břeclav pouze na hlavní nádraží ve Vídni. Podobně jako pokusné vlaky Regiojetu v létě, budou i tyto spoje nově protaženy až na vídeňské letiště.
Kromě zmiňovaných 3 párů přímých vlaků z České republiky na letiště ve Vídni budou zřejmě moci cestující podobně jako dosud využít denně také další 2 páry vlaků mířících z Prahy přes Vídeň do Budapešti. Na vídeňském hlavním nádraží by z nich měl být zajištěn přestup na Railjety Rakouských spolkových drah (ÖBB). Avšak aktuálně tyto spoje s přestupem v nabídce rezervačního systému Regiojetu chybí (edit 2.12.2022: již jsou též v prodeji). Místo nich je viditelný spoj s přestupem na bus v Bratislavě, ovšem s cestovní dobou téměř 4 hodin jej zřejmě ve skutečnosti využije jen málokterý cestující. Regiojet totiž nabízí navíc na vídeňské letiště z České republiky, včetně Brna, také četné přímé autobusové spoje.
Jízdní řád vlaků má být díky výlukám na koridoru mezi Pardubicemi a Českou Třebovou až do června 2023 následující:
- Praha hl.n.: - , 5:45*, 8:45, 12:45*, 15:45
- Kolín: -, 6:23*, 9:23, 13:23*, 16:23
- Havlíčkův Brod: -, 7:23*, 10:23, 14:23*, 17:23
- Žďár n. Sázavou: -, 7:47*, 10:47, 14:47*, 17:47
- Brno-Židenice: -, 8:41*, 11:41, 15:41*, 18:41
- Brno hl.n.: 3:48, 8:48*, 11:48, 15:48*, 18:48
- Břeclav: 4:20, 9:20*, 12:20, 16:20*, 19:20
- Wien Hbf: 5:25, přestup 10:21-10:40, 13:28, přestup 17:27 - 17:42, 20:28
- Flughafen Wien: 5:50, 10:57*, 13:45, 17:57*, 20:45
- Flughafen Wien: 6:15, 10:03*, 14:15, 17:03*, 21:15
- Wien Hbf: 6:39, přestup 10:21-10:39, 14:39, přestup 17:18-17:36, 21:39
- Břeclav: 7:38, 11:38*, 15:38, 18:38*, 22:38
- Brno hl.n.: 8:09, 12:09*, 16:09, 19:09*, 23:07
- Brno-Židenice: 8:14, 12:14*, 16:14, 19:14*, -
- Žďár n. Sázavou: 9:08, 13:08*, 17:08, 20:08*, -
- Havlíčkův Brod: 9:32, 13:32*, 17:32, 20:32*, -
- Kolín: 10:31, 14:31*, 18:31, 21:31*, -
- Praha hl.n.: 11:11, 15:08*, 19:08, 22:11*, -
(hvězdičkou jsou označeny spoje s přestupem na hlavním nádraží ve Vídni na Railjet ÖBB)
Na diskuzních fórech ovšem zaznívá, že časy odjezdů a příjezdů ranního a nočního vlaku do Brna jsou vzhledem k pravidelným nočním rozjezdům MHD (busy ze všech směrů jednotně přijíždí a vyjíždí vždy v celou hodinu z prostoru před hlavním nádražím) naplánovány velmi špatně. Časy ranních Railjetů Českých drah, pro které dopravce původně také rezervoval podle návrhu jízdního řádu na rok 2023 kapacitu tratí, byly plánovány z pohledu běžného cestujícího v lepší časy. Měly mít ranní odjezd z Brna ve 4:22 a noční odjezd z letiště ve 23:50. Příjezd do Brna by byl v 01:36. Tento zpáteční půlnoční vlak z Vídně by totiž řešil také potřeby cest mnoha lidí, kteří by rádi navštívili večerní kulturní akci ve Vídni a stihli se ještě vrátit vlakem v noci zpět do moravské metropole.
Všeobecně není totiž tolik problémem dosud chybějící přímý vlak na letiště ve Vídni, větším problémem je chybějící přímé železniční spojení mezi Brnem a Vídní v okrajové ranní a noční době. Aktuálně první přímý ranní spoj z Brna vyjíždí podle jízdního řádu v 7:22 a poslední přímý vlak z Vídně vyráží ve 21:10. Bohužel časově lépe navržené nové spoje Českých drah se ke škodě cestujících nakonec v definitivním jízdním řádu neobjevily. Zřejmě také proto, že veřejnou soutěž na dotování okrajových vlakových spojů do Vídně získal ve veřejné soutěži města Brna právě Regiojet.