Rakouská vláda pomůže Austrian Airlines
09.06.2020 - Evropa
Jak jsme Vás informovali koncem května, pohled rakouské vlády na krizi, ve které se kvůli pandemii ocitla největší rakouská letecká společnost, byl konzistentní. Vláda management i zaměstnance Austrian Airlines průběžně ujišťovala, že je ochotna společnosti pomoci s překonáním současné krize.
(foto: Austrian Airlines)
V pondělí dopoledne přiletěl do Vídně Carsten Spohr, šéf Lufthansy, které Austrian jako dceřiná společnost patří, aby příslušné dohody osobně podepsal. V podvečer pak na tiskové konferenci rakouský premiér Sebastian Kurz prezentoval konečnou formu podpory. Jedná se celkem o částku ve výši 600 miliónů eur. Z toho 300 miliónů poskytnou rakouské banky Erste a Raiffeisen, které bude z 90 % garantovat státní fond COFAG. Ten byl speciálně založen rakouskou vládou pro pomoc domácím firmám postiženým ekonomickými dopady pandemie koronaviru. 10 % z půjčky pak je komerční riziko obou bank.
Půjčka by měla mít pro banky zajímavý úrok a její splátky by měly trvat maximálně šest let. Tím by měla být zajištěna nejnutnější likvidita nutná pro obnovení letů Austrian Airlines a to již k 15. červnu. Pokud by společnost půjčku nesplatila, musel by zasáhnout stát, jak potvrdil rakouský ministr financí a aerolinie by se v tomto případě ocitla ve státních rukách, neboť za 80 procent půjčky ručí Austrian svými akciemi a letadly.
Odstavené letouny Austrian Airlines na mezinárodním letišti ve Vídni (foto: Austrian Airlines)
Kromě této sumy dodá Rakousko firmě i potřebný základní kapitál a to formou 150 miliónové přímé podpory státu. Největší tahanice se vedly o dalších 150 miliónů eur, částku potřebnou k navýšení základního kapitálu ze strany mateřské společnosti Lufthansa, která sama nedávno obdržela příslib státní pomoci doma v Německu.
Podmínka navýšení základního kapitálu o stejnou částku, jakou poskytne Rakousko však není jedinou podmínkou, kterou musí Lufthansa respektive Austrian splnit. Jedná se zejména o závazek vynucený až 150 miliónovým penále, jež má zajistit, aby v příštích 10 letech zůstalo sídlo Austrianu ve Vídni. Dále v případě růstu musí růst hub ve Vídni alespoň proporcionálně stejně rychle jako hlavní huby Lufthansy ve Frankfurtu a Mnichově. Rovněž mají zůstat zachovány přímé dálkové linky a zaměření společnosti na obsluhu letišť ve východní Evropě. Rakouský stát obdrží výměnou dvě křesla v pětičlenné dozorčí radě společnosti. Na druhou stranu nezíská Rakousko majetkový podíl ani v Austrian Airlines, ani v Lufthanse. "Naší hlavní prioritou bylo zachování většiny pracovních míst ve Vídni, a ne získat několik procent majetku mateřské německé společnosti", komentoval toto rozhodnutí rakouský premiér Sebastian Kurz.
Posádka repatriačního letu do Washingtonu na letišti ve Vídni (foto: Austrian Airlines)
Protože současnou rakouskou vládu netvoří jen lidovci Sebastiana Kurze sami, ale mají za koaličního partnera i stranu zelených (Zelená alternativa), dostaly se do podepsané dohody i ekologické aspekty. Austrian Airlines musí do roku 2030 investovat 150 miliónu eur do ekologičtější flotily. Emise jeho letadel v porovnání s úrovní roku 2005 mají klesnout o 30 %. Dále se jedná o tlak na to, aby se Austrian zřekl krátkých letů ve prospěch státních železnic. U letů kratších než 350 km bude zavedena nejvyšší sazba odletové daně a to ve výši 30 eur. Obětí má být dosavadní letecká linka Vídeň - Salzburk. Nadto má Austrian zakázáno pálit státní peníze nabídkou extrémně levných cen letenek. Jednosměrná letenka Austrianu nově nesmí stát méně než 40 eur.
Samotný Austrian se připravuje na restart evropského provozu od 15. června. Management společnosti je sám překvapený nad očekávání množstvím rezervací nových letenek. Austrian rovněž plánuje od července obnovovat dálkové lety z Vídně i do Bangkoku, Chicaga, New Yorku a Washingtonu.