Qatar Airways připravují objednávku až 150 letadel, First Class nekončí, A380 bude létat déle

16.03.2024 18:10 - Asie & Austrálie



Letecká společnost Qatar Airways požádala Airbus a Boeing o předložení nabídek (RFP) na dodávku velkého počtu letadel. Uvedl to v pátek šéf Qatar Airways Badr Mohammed Al Meer ve vysílání americké televize CNBC. Výrobci by měli podle Al-Meera předložit komplexní nabídku. Vyžádání si nabídek je prvním krokem, který předchází následným jednáním o podmínkách kontraktu. Společnost chce zadat objednávku jednomu nebo oběma výrobcům.

Al Meer v rozhovoru neuvedl, kolik letadel by katarský dopravce objednal. Agentura Bloomberg v pátek po odvysílání rozhovoru upřesnila s odvoláním na své zdroje, že společnost má zájem o 100 až 150 širokotrupých dopravních letadel. S největší pravděpodobností výrobci nabídnou modely Airbus A350 a Boeing 777X.

Šéf Qatar Airways dále v rozhovoru řekl, že poptávka po letenkách je velmi vysoká, přičemž v posledních čtyřech měsících vzrostla o 30 %. Za celý letošní rok očekává nárůst počtu cestujících o 10 až 15 %. Tím by Qatar Airways překonal přepravní výsledky z roku 2019. Podle Al Meera společnost chce především růst na trzích jako jsou Čína, Indie, Austrálie, Japonsko, Jižní Korea a další.

Qatar Airways - Airbus A380 (Bahnfrend/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Al Meer se také dotkl provozu letadel Airbus A380. Jeho předchůdce Akbar Al Baker během pandemie koronaviru rozhodl o jejich vyřazení, nicméně později změnil svůj názor s tím, že je společnost bude ještě několik let provozovat. Podle Meera bude Qatar Airways využívat A380 mnohem déle, než se dříve předpokládalo, nicméně konkrétní datum ukončení provozu A380 neuvedl.

Dalším zmíněným tématem byla First Class. Nyní má Qatar Airways tuto třídu jen v Airbusech A380, kde je v každém letadle k dispozici osm míst. Al Baker v loňském roce prohlásil, že společnost zcela zruší First Class. Zdůvodňoval to tím, že byznys třída je vysoce kvalitní a není potřeba další vyšší třídy. Al Meer má jiný názor a chce First Class vrátit do dalších dálkových letadel. Společnost by tak více konkurovala privátním letům a přitáhla novou klientelu. Nyní v Qatar Airways připravují nový koncept této třídy, který by být značně ziskový. Vedle toho společnost má pracovat na úpravě Q-Suite. Nový koncept by měl být představen na aerosalonu ve Farnborough.

Al Meer, který byl dříve provozním ředitel mezinárodního letiště Hamad v Dauhá, vloni v listopadu vystřídal na čele Qatar Airways Akbar Al Bakera. Ke konci působení Al Bakera se značně zkomplikovaly vztahy s Airbusem, kdy s katarská společnost odmítala přebírat objednané A350 kvůli problémům s lakem. Spor, který se dostal k londýnskému soudu se značně vyhrotil poté, co Airbus zrušil Qatar Airways objednávku letadel. Nakonec byl spor urovnán mimosoudní dohodou. Al Meer se vedle jiného snaží obnovit vztahy s dodavateli.

Ukázka z interview šéfa Qatar Airways pro televizi CNBC (zdroj: CNBC/YouTube)

Témata