Qantas plánuje zavést povinnost očkování proti Covid-19
24.11.2020 - Asie & Austrálie
Jakmile bude volně v prodeji očkovací látka proti koronaviru, hodlá australský národní dopravce Qantas cestujícím na svých mezinárodních linkách zavést povinnost předložení potvrzení o proočkování proti covid-19. V pondělí tuto informaci sdělil CEO společnosti Alan Joyce v rozhovoru pro australské "Nine News". Podle něj nebude společnost Qantas jediná, která tak bude chránit svou domovskou zemi před zavlečením nákazy z ciziny. Lufthansa slovy Carstena Spohra však tento postup odmítá a poukazuje na odpovědnost jednotlivých vlád, aby zavedly jednotná pravidla pro všechny dopravce.
Boeing 747-400 společnosti Qantas přistává v Londýně na letiště Heathrow, listopad 2009 (foto: Dean Mitchell, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)
Slova Alana Joyce však nepřímo potvrdil Alexandre de Juniac, odcházející šéf IATA, kterého od 1. dubna 2021 vystřídá Willie Walsch, který nedávno odstoupil z pozice CEO společnosti IAG. Alexandre de Juniac totiž vyzývá k zavedení povinnosti antigenních testů před odletem a to s jedinou výjimkou - právě pro ty pasažéry, kteří se v budoucnu prokáží právě potvrzením o provedeném očkování proti koronaviru. Tyto údaje by podle představy Alexandre de Juniaca měly existovat v důvěryhodné elektronické formě. Podle něj je to jediná cesta pro celou osobní leteckou dopravu jak dosáhnout bodu zlomu a opět dosáhnout toho, aby cestující začali ve velkém opět kupovat letenky. Ideálně by negativní výsledek antigenního testu na odletovém letišti uznaly po příletu i jednotlivé státy. Vhodné by bylo, aby jej uznaly jako oficiální možnost cestujícího, jak se vyhnout karanténě po příletu nebo povinnosti zdlouhavých a drahých PCR testů. To samé by mělo platit pro cestujícího, který se prokáže očkováním proti koronaviru.
Celkem již na světě letecké společnosti obdržely neuvěřitelných 173 miliard dolarů státní pomoci a zřejmě budou potřebovat ještě další obří sumu, aby se kritická zimní sezóna 2020-21 obešla bez epidemie bankrotů. V současnosti například Air France-KLM jednají o další finanční injekci ve výši 6 miliard eur. V Evropě počítá IATA se ztrátami leteckých společností za letošní rok ve výši 27 miliard dolarů a v roce 2021 se má ztráta evropských společností stále pohybovat okolo sumy 12 miliard dolarů. IATA předpokládá, že teprve na konci roku 2021 budou letecké společnosti životaschopné i bez státní pomoci. IATA očekává nejdříve zotavení v Asii a pak i USA a Evropě. Rozhodujícím faktorem má být právě dostupnost a rozšíření vakcíny proti koronaviru.