Průlom na americkém nebi?
23.05.2005 - USA & Kanada
Amerika se stane svědkem sloučení tradičního dopravce operujícího na východě země s low-cost aerolinií ze západní části země. Již to by stačilo, aby se jednalo o jednu z nejodvážnějších fúzí nového tisíciletí. Do nového dopravce se ale kapitálově chystá vstoupit i kanadský dopravce Air Canada, což v budoucnosti může vést k velmi zajímavému propojení.
Okamžitě po oficiálním oznámení této fúze se v USA začalo mnohem více než kdy jindy mluvit o potřebě konsolidace mezi leteckými společnostmi. Americký letecký průmysl stále trpí nyní již chronickým přebytkem kapacity nad poptávkou a to drží ceny letenek spolehlivě u země. Spojení America West Airlines a US Airways je jasným důkazem toho, že slučování dopravců je jednou z cest, jak se přebytečné kapacity zbavit a získat tak zpět převahu nad zákazníkem. Obě aerolinie totiž plánují ze své flotily postupně vyřadit 58 letadel. To odpovídá 8 % kapacity nových US Airways a 1 % kapacity nabízené všemi americkými společnostmi. Dále dojde k posunutí dodávek některých objednaných letadel, například 30 strojů Airbus A320 z plánovaných 2006-8 na 2009-10.
US Airways provozují v současnosti 9 letadel Airbus A330-300.
(Foto: Airbus SAS)
Z tohoto úhlu pohledu tak tato fúze ostatním aeroliniím pomůže, ale jedná se o pouhou kapku v moři. Na druhé straně, jestli se vše podaří tak jak je naplánováno, budou se muset ostatní letecké společnosti vyrovnat s novým a relativně silným konkurentem. Analytici sice neočakávají, že by tohle byl začátek nějaké silné vlny konsolidace na americkém nebi, ale zároveň to ani nemohou vyloučit. Často zmiňované Delta Air Lines podle nich mají nyní hodně starostí především se svými špatnými hospodářskými výsledky, na druhou stranu tento argument nemusí zcela platit, poněvadž US Airways operují pod ochranou před věřiteli a hlavním motivem America West byly právě špatné ekonomické výsledky posledních let.
Nejobtížnější překážky čekají obě společnosti právě na poli integrace nákladů. US Airways byly v poslední době donuceny radikálně snížit své výdaje a změnit tarifní strukturu cen letenek, což jsou dvě věci, které nadcházející fúzi umožnily. US Airways se nyní strukturou výdajů v mnohém podobají America West, které jsou low-cost společností již od začátku. Mnoho rozdílů musí být však ještě vyřešeno. Velkou výzvou bude kombinace pracovní síly a kultury obou společností. US Airways nyní zaměstnávají 30 000 a America West 14 000 zaměstnanců.
Pozornost si zaslouží i struktura nových US Airways. V podstatě se bude jednat o hybridní společnost, která bude klást důraz na nízké ceny, jež by měly konkurovat i typickým low-cost dopravcům, ale na druhé straně to bude společnost s rozsáhlou sítí mezinárodních linek do Kanady, Karibiku a Evropy, frequent flyer programem, první třídou a jinými prvky, které jsou typické pro tradiční dopravce. Pokud budou nové US Airways opravdu vnímány jako low-cost společnost, pak odsunou Southwest Airlines v této kategorii na druhé místo. Celkově se v žebříčku největších amerických aerolinií zařadí na páté místo.
Nová společnost bude operovat se 361 letadly. Tato flotila bude ale podpořena dalšími třemi stovkami regionálních letounů, jež budou patřit regionálním dopravcům, kteří je budou formou franchisingu pro nové US Airways provozovat. Primárními huby budou letiště ve městech Filadelfie, Charlotte a Phoenix. Sekundární huby bude společnost provozovat v Pittsburghu a Las Vegas. Důraz bude kladen také na linky vedoucí z Bostonu, New Yorku, Washingtonu a Ft. Lauderdale.
Boeing 757 "Ohio" společnosti America West Airlines.
(Foto: America West Airlines)
Pro celý projekt jsou samozřejmě nutné finanční prostředky, kterými ani jedna ze společností nedisponuje. Bylo proto nutné najít investory někde jinde. 350 miliónů dolarů přijde od nových investorů výměnou za podíl v nové společnosti, 675 miliónů bude pokryto půjčkami od dodavatelů a partnerů. 250 miliónů bude zajištěno prodejem přebytečných letadel a dalších 200-300 miliónů bude uvolněno z finančních rezerv obou aerolinií.
Většina investorů a nových věřitelů však za svou pomoc něco chce. Air Canada například za investici v hodnotě 75 miliónů dolarů získají kontrakt na údržbu všech 361 letadel. Air Wisconsin za investici 125 miliónů získá kontrakt na provozování velké části regionálních linek. Airbus za svou půjčku 250 miliónů získal příslib, že se stane hlavním dodavatelem letadel. Mimo jiné bylo odsouhlaseno, že se nové US Airways stanou provozovatelem nového typu Airbus 350 s dodávkami již v letech 2011 – 2013. Společnosti vlastnící značky kreditních karet poskytnou úvěr 300 miliónů výměnou za získání nových zákazníků.
Hlavním motorem sloučení America West a US Airways jsou však úspory, které si obě aerolinie od fúze slibují. Jejich hodnota by měla dosáhnout až 600 miliónů dolarů ročně. Jednak jde o vyřazení přebytečných letadel a snížení kapacity na linkách, kde operují obě společnosti, dále se ale jedná i o snížení počtu administrativních pracovníků a konsolidaci informačních systémů. Dalších úspor má být dosaženo také spoluprácí s Air Canada, se kterými budou nové US Airways kapitálově propojeny.
Dosažení dohody o sloučení je pouze jedním z důležitých kroků, jež obě společnosti čeká. Celý projekt závisí na povolení několika amerických úřadů, akcionářů America West a v neposlední řadě také amerického soudu, který nyní schvaluje každý krok US Airways, neboť ty se uchýlily pod ochranu před věřiteli. Je dokonce možné, že současná dohoda bude muset soutěžit s nabídkou od jiného amerického dopravce.
American West Airlines | US Airways | |
---|---|---|
Počet letů za den: | 954 | 3 432 |
- mateřská společnost | 584 | 1 179 |
- regionální přepravci (express) | 370 | 2 159 |
- shuttle přeprava | - | 94 |
Destinace | 96 | 181 |
- v zahraničí | 15 | 43 |
Huby | Las Vegas, Phoenix | Charlotte, Philadelphia |
Počet letadel: | 143 | 276 |
Flotila: | Airbus A319 (34), Airbus A320 (59), Boeing 737 (37), Boeing 757 (13) | Airbus A319 (63), Airbus A320 (24), Airbus A321 (28), Airbus A330 (9), Boeing 737 (111), Boeing 757 (31), Boeing 767 (10) |
Počet zaměstnanců: | 14 030 | 23 770 |
Přepravení cestující (2003): | 20,047 mil. | 41,263 mil. |
Přepravení cestující (1 - 10/2004): | 19 912 tis. | 43 126 tis. |
- vnitrostátní linky: | 19 349 tis. | 38 991 tis. |
- mezinárodní linky | 563 tis. | 4 135 tis. |
Regionální přepravci: | America West Express: Mesa Airlines | US Airways Express: MidAtlantic Airways, Piedmont Airlines a PSA Airlines |
Aliance: | - | Star Alliance |
Zdroj: America West Airlines Fact Sheets, US Airways Fact Sheets, Air Transport World