Privatizace ITA Airways je znovu otevřená

02.11.2022 - Evropa



Jak v pondělí pozdě večer oznámilo italské ministerstvo financí, vypršel k 31.10.2022 závazek k exkluzivním jednáním, která od konce srpna ohledně privatizace ITA Airways vedl americký investiční fond Certares společně s Air France-KLM a Delta Air Lines. Tato jednání ztroskotala. Ministerstvo financí Itálie je stále jediným vlastníkem nástupnické společnosti Alitalia a aktuálně není dohoda o privatizačním plánu.

Nyní se tak teoreticky může vrátit do hry i Lufthansa a MSC. Otázkou je, zda Lufthansa i MSC se budou chtít vůbec vracet do hry o ITA Airways. Jejich společná nabídka byla totiž nastavena tak, aby Lufthansa a MSC získala ve společnosti výrazně větší podíl než nabídka konkurence. Italští politici by tak v případě volby nabídky Lufthansy a MSC neměli možnost ovlivňovat rozhodování o směřování společnosti. Což byl ovšem také hlavní důvod proč v srpnu jako partnera k exkluzivním jednáním italské ministerstvo financí vybralo nabídku Certares, Air France-KLM a Delta Air Lines. Jejich nabídka by jim totiž zachování vlivu ve společnosti umožňovala.

ITA Airways potřebuje dlouhodobou strategickou spolupráci s velkým partnerem, neboť je zjevné, že bez něj dlouhodobě nepřežije. Italský trh totiž láká stále více nízkonákladových leteckých společností. Zájem o navýšení tamního tržního podílu má však i Lufthansa. Ta měla vždy o italský trh zájem. Po srpnovém rozhodnutí se tak zaměřila na rozvoj své dcery Air Dolomiti, jejíž strategií jsou přípojné lety ze zejména italských letišť do hlavních hubů Lufthansy. MSC zase spustila plán k založení vlastní nákladní letecké společnosti.

Další významnou kartou ve hře je totiž zdánlivě nesouvisející privatizace portugalské společnosti TAP, kterou vyhlásila portugalská vláda v polovině září. Zájem o TAP tak postupně vyjádřila jak Lufthansa, tak i Air France - KLM a naposledy nově i IAG. Ta má finanční apetit pohltit další leteckou společnost, v hledáčku má kromě TAP také easyJet a Wizz Air. Nové italské vládě tak reálně hrozí, že zájem o ITA Airways za stran velkých leteckých společností může opadnout nebo jejich nabídka nemusí být pro Itálii vůbec výhodná. Itálii se tak snadno může stát, že ITA Airways půjde ve šlépějích Alitalie a její existence bude buď podmíněna dalšími státními injekcemi, což by se zcela jistě nelíbilo nejen italským daňovým poplatníkům, ale i Evropské komisi, která schválila přerod Alitalie do ITA Airways pouze s podmínkou následné privatizace následnické společnosti.

Airbus 320 s registrací EI-DTO společnosti ITA Airways na letišti v Hamburku, červen 2022 (autor: MarcelX42, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata