Prémioví cestující si dále připlatí za britskou leteckou daň

10.03.2024 22:31 - Evropa



Britské ministerstvo financí oznámilo, že dále zvýší leteckou daň označovanou jako Air Passenger Duty, která se týká odlétajících cestujících ze všech letišť ve Velké Británii. Ke zvýšení má dojít ve dvou krocích, k prvnímu zvýšení dojde již od 1. dubna, k druhému přesně o rok později, 1. dubna 2025.

Cestující Premium Economy, Business Class a First Class čeká od začátku dubna u letů do destinací vzdálených více než 5000 mil postupný růst daně z 200 na 224 liber (6540 korun). U destinací mezi 2000 až 5000 mil bude zvýšení ze 191 liber na 216 liber (6420 korun). U krátkých letů do 2000 mil je plánováno jen mírné zvýšení z 26 na 28 liber (830 korun).

Pasažéry v ekonomické třídě u destinací nad 5000 mil čeká zvýšení z 92 na 94 liber (2800 korun), u destinací vzdálených 2000-5000 mil pak z 88 na 90 liber (2680 korun). U krátkých letů do zahraničí (do 2000 mil) se sazba daně pro ekonomickou třídu nemění a zůstává na 13 librách (385 korun).

U vnitrostátní letů se v prémiových třídách zvýší daň ze 13 na 14 liber a v ekonomické třídě ze 6,50 na 7 liber.

(ilustrační foto: Phillip Capper/Wikimedia Commons - CC BY 2.0)

Jak je zřejmé britská letecká daň cílí zejména na dálkové lety a cestující v prémiových třídách. Cestující platí daň podle vzdálenosti cílové destinace z britského letiště a nehraje tak roli to, že cestující přestupuje v zahraničí a samotný dálkový let odlétá mimo území Velké Británie. Stejně tak nehraje roli, když první úsek z Británie je v ekonomické třídě a druhý úsek například z Paříže nebo Amsterdamu v Business Class. V takovém případě se na let pohlíží jako kdyby byl celý v byznys třídě. Naopak transferoví cestující přestupující na britských letištích jsou od daně osvobozeni.

V rámci letecké daně musí mít Premium Economy rozteč sedadel nejméně 40 palců. Většina evropských leteckých společností má však rozteč sedadel jen 38 palců. Z hlediska Air Passenger Duty se nejedná o Premium Economy, ale ekonomickou třídu a cestující tak platí nižší daň.

Letecká daň pamatuje také na cestující privátních letadel. U bizjetů se daň při letech nad 5000 mil zvýší až na 673 liber (20 025 korun) na cestujícího. O něco nižší zvýšení daně je plánovano u dvou nižších pásem.

Air Passenger Duty byla zavedena ve Velké Británii v roce 1994, kdy se začalo vybírat na letech do evropských cílů 5 liber a do dálkových destinací 10 liber. Od té doby byla daň postupně zvyšována až na dnešní úroveň. Důvodem zavedení této daně bylo to, že v letecké dopravě není zdaněno letecké palivo, čemuž brání mezinárodní dohody. Air Passenger Duty měla toto zvýhodnění snížit. Později se přidaly také snahy kompenzovat dopady letecké dopravy na životní prostředí. V současnosti je britská letecká daň jedna z nejvyšších na světě.

Témata