Před 100 lety byly založeny ČSA
06.10.2023 15:55 - Česká republika
Přesně před 100 lety, 6. října 1923, došlo k založení letecké společnosti ČSA. Jejímu vzniku předcházely neúspěchy soukromých podniků. Velkou nadějí byla Československá letecká akciová společnost (Čs.L.A.S.), která vznikla v květnu 1922 spojením leteckých společností Ikarus a Falco a s podporou některých továren a podnikatelů. Čs.L.A.S. plánovala zahájit s letadly Aero A-10 od března 1923 pravidelné lety na lince Praha – Vídeň. Jako blesk z čistého však v únoru přišla zpráva, že Čs.L.A.S. vyhlásila úpadek.
Konec projektu Čs.L.A.S. byl poslední kapkou pro stát, který se rozhodl nespoléhat na soukromý kapitál a sám vstoupit do oblasti provozování letecké dopravy. Pod ministerstvem národní obrany měly být zahájeny zkušební lety mezi Prahou a Bratislavou, které budou přepravovat poštu. První let se uskutečnil 1. března 1923, kdy z letiště Kbely odstartoval vojenský letoun Aero A-14 s imatrikulací L-BARA. V dubnu pak ministerstvo národní obrany zřídil „letecký detachement“, vojenský dopravní oddíl, který zajišťoval tyto zkušební lety další tři měsíce.
V červnu1923 přinesl ilustrovaný časopis Český svět delší článek o československém letectví včetně fotografie letadla Aero A-14. Popisek zmiňuje, že se jedná o "poštovní letadlo čsl stát. Aerolinií". Časopis vyšel několik měsíců před vznikem ČSA (zdroj: Český svět 39, 1923)
Civilní letectví tehdy spadalo pod ministerstvo veřejných prací. To se rozhodlo také konat a začalo připravovat založení státní letecké společnosti. 19. července 1923 schválila vláda návrh ministerstva veřejných prací na zřízení Československých státních aerolinií. To následně začalo podnikat kroky k založení nového dopravce.
Československé státní aerolinie pak byly založeny 6. října 1923 jako státní podnik výnosem ministerstva veřejných prací. Ministerstvo veřejných prací uvedlo, že se zapojí i některá zainteresovaná ministerstva. Nový podnik má podle ministerstva „provozovati pravidelnou leteckou dopravu na trati Praha – Bratislava – Košice – Užhorod. Doprava na trati Praha – Bratislava bude zahájena ještě v roce 1923. Jakmile bude letiště v Brně vybudováno, bude se přistávati i v Brně.“
Vývoj v podobě zmíněných zkušebních letů a dalších příprav po vládním schválení značně předcházely vznik nového dopravce. Formální založení Československých státních aerolinií dalo všemu právní rámec. Bez těchto příprav by ostatně samotný start aerolinií nebyl tak rychlý. Vždyť první let Československých státních aerolinií se uskutečnil již ve stejném měsíci.
Letadlo Aero A-14 Brandenburg a šéfpilot ČSA Karel Brabenec (foto: ČSA)
O samotném založení ČSA 6. října 1923 nelze v dobovém tisku prakticky nalézt zmínku. Nicméně 3. října 1923 přinesl německý psaný deník Prager Presse vycházející v Praze obsahově zajímavý článek o novém dopravci, zde je jeho překlad:
Zahájení pravidelných letů Praha – Bratislava
Zahájení provoz 10. října – Do provozu bude uvedeno 21 letadel
Praha, 3. října. Dlouho plánované zahájení pravidelné letecké dopravy na první československé letecké lince Praha – Bratislava se naplní již za pár dní. Po vypracování stanov společnosti, které trvalo dlouho, byla jednání přerušená manévry obnovena a v těchto dnech byl založen státní podnik pod názvem Československé státní aerolinie, který zahájí provoz na uvedené letecké lince a bude ji provozovat.
Letecký provoz má být definitivně zahájen 10. října a pokud to počasí dovolí bude zajišťován po celou zimu. Pro přepravu cestujících bude k dispozici celkem cca 21 letadel. Z nichž některé budou aerolimuzíny pro přepravu cestujících a část poštovní letadla A-15 pro přepravu zásilek a zboží. Za přepravu cestujících bude potřeba zaplatit částku, která se bude rovnat ceně rychlíku první třídy z Prahy do Bratislavy s minimálním příplatkem. Každý cestující si bude moci vzít s sebou zavazadlo do 15 kilogramů. Jízdné, tarify za přepravu zboží a přesný letový řád budou zveřejněny v nejbližších dnech. Technickým ředitelem letecké společnosti byl jmenován dřívější velitel vojenského letiště Kbely major Hupner.
Letouny budou zpočátku létat pouze na trase Praha – Bratislava bez mezipřistání. Po výstavbě letiště v Brně, s nímž se počítá až v příštím roce, se budou letouny stavět také v moravské metropoli. Pokud by se letos přistoupilo k prodloužení letecké linky do Užhorodu přes Košice, pak by se to týkalo pouze přepravy zboží, zatímco osobní doprava by začala až v roce 1924. Souběžně se zahájením leteckého provozu probíhají práce na rozšíření ploch pro nouzové přistání u Německého Brodu a Břeclavi.
Československá státní aerolinie v nadcházejícím roce připojí také české a slovenské lázně. Spojení z českých lázní do Prahy se předpokládá především z Mariánských Lázní přes Cheb na letecké lince Praha – Cheb – Londýn. Spojení slovenských lázní s Bratislavou a tím i Prahou má být zřízeno přes Piešťany. Za tím účelem má být ve zmíněném lázeňském letovisku vybudováno polní letiště. Po otevření letiště v Brně přijde na řadu letecká linka mezi Brnem a Moravskou Ostravou.
Jednání o podrobnostech osobních tarifů a tarifů pro přepravu zboží probíhají. Na letovém řádu se právě pracuje a bude publikován během pár dnů.
(zdroj: Prager Presse, 279, 1923)