Trend prodaných letenek těší manažery nízkonákladových společností
03.12.2022 - Evropa
Tento týden se podle agentury Reuters nezávisle na sobě vyjádřili manažeři evropských nízkonákladových leteckých společností a shodli se, že je potěšil pozitivní vývoj prodaných letenek na zimní období.
Podle Michaela O'Learyho sledují v Ryanairu zejména silnou poptávku po létání na letošní Vánoce. Podle něj poptávka převyšuje i stejné období roku 2019 a hlavně nepolevuje ani když ceny letenek oproti roku 2019 se dostaly o v průměru dvojciferné procento výše než kde byly v roce 2019. Rovněž poptávka po letenkách na další zimní obdbobí se vyvíjí lépe než vedení Ryanairu očekávalo a podle O'Learyho bude i celé zimní období pro Ryanair zřejmě "skvělé".
Jeho nadšeně optimistická vyjádření, která jsou však evidentně součástí jeho práce, ovšem trochu krotí čísla v počtech pasažérů, které reportoval Ryanair za poslední měsíce. Lze na nich pozorovat každoroční propad počtu přepravených cestujících v zimních měsících. Konkrétně pro srovnání - jestliže letos v srpnu přepravil Ryanair 16,9 miliónu cestujících, v listopadu to pak bylo již jen 11,2 miliónu. Důležité je též srovnání počtu cestujících s rokem 2019. V porovnání mezi srpnem 2022 a 2019 byly počty přepravených cestujících letos o 13% výše, což je číslo které bylo prakticky od června do října konstantní, avšak v listopadu kleslo jen o 2% nad hodnotou z roku 2019. I tak však tento vývoj zřejmě manažery pozitivně překvapuje.
Podobné signály totiž zaznívají i od konkurence. Nezávisle na O'Learym tento týden novináře na konferenci na Gibraltaru o podobném trendu informoval i József Varadi, generální ředitel společnosti Wizz Air. Podle něj poptávka po letenkách Wizz Airu nepolevuje a zůstává i v jinak slabších zimních měsících od října prakticky konstantní.
letadlo společnosti Wizz Air čeká na uvolnění přistávací dráhy na letišti v Prestwicku u Glasgow, kde právě přistává Boeing 737-800 společnosti Ryanair, květen 2012 (autor: Mark Harkin, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)
Ovšem zveřejnění pozitivních výsledků nízkonákladových společností se může pro ně paradoxně projevit i negativně. A to na zvýšené ochotě zaměstnanců stávkovat za zvýšení mezd, jejichž kupní síla díky vysoké inflaci letos rychle ztrácí. Tomuto problému aktuálně čelí zejména easyJet, kterému reálně hrozí stávka francouzských zaměstnanců přes nejsilnější období letošních Vánoc. EasyJet se snaží odvrátit možnou stávku mezi 22.12.2022 a 2.1.2023. A navíc rovněž britští zaměstnanci easyJetu zvažují, že se k protestní akci francouzských kolegů přidají. Ochotu k protestní akci, která by zaměstnavatele co nejvíc citelně zasáhla tak lze očekávat i u zaměstnanců dalších nízkonákladových společností.