Dnes ČSA uskuteční poslední svůj pravidelný let
26.10.2024 09:45 - Česká republika
Dnešním odpoledním letem OK767 z Paříže do Prahy s volacím znakem CSA3DZ se končí jedna významná éra Československého, potažmo Českého letectví. Po 101 letech od založení společnosti 6.října 1923 bude dnes společnost ČSA provozovat poslední vlastní let pod kódem OK. Let by měl být provozován letadlem Airbus A320 s registrací OK-IOO, odkazující na stoletou tradici společnosti. Letenky na tento poslední let operovaný ČSA pod kódem OK se rychle rozprodaly mezi fanoušky českého letectví. Na palubě posledního letu bude i reportér Airways.cz, který přiblíží atmosféru před odletem a na palubě letadla.
ČSA byly za první republiky nástrojem národní prestiže, tudíž byly bohatě dotovány tehdejší vládou. V letech 1923 a 1924 dokonce nedosahovaly tržby společnosti ani výše jednoho procenta finančních nákladů tehdy nově založené společnosti. Prvním dálkovým letem byl let 29.října 1923 z Prahy-Kbel do Bratislavy. Zpočátku ČSA létaly jen na vnitrostátních tratích. Protáhlý tvar tehdejšího Československa (tehdy byla součástí i Podkarpatská Rus) a hlavní město v západní části nového státu byly totiž pro rozvoj letecké vnitrostátní dopravy ideální. První linka ČSA do zahraničí byla otevřena v roce 1930 a vedla do Záhřebu.
Na tradici podporovat svého národního dopravce však poslední české vlády nenavázaly a lze shrnout, že neumělé zásahy českých politiků po roce 2000 ČSA nijak nepomohly, naopak společnosti spíše uškodily. Zejména po výměně zkušeného manažera Miroslava Kůly za Jaroslava Tvrdíka. Po té sice ČSA nejprve ještě ze setrvačnosti chvíli rostly - svého vrcholu rozvoje dosáhly ČSA v roce 2006, kdy přepravily 5,5 milionu cestujících a Praha byla významným evropským přestupním uzlem. Společnost tehdy obsluhovala mnohá regionální letiště jak v České republice, tak i na Slovensku. Například Bratislavu, Brno, Karlovy Vary, Košice, Ostravu, Poprad či Žilinu. Na druhou stranu ČSA na vrcholu slávy provozovaly též i přímou dálkovou linku Praha-New York.
Jenže postupně začaly společnost tížit dopady škodlivých kroků nového managementu jako byla obměna středního managementu za lidi spojené s Jaroslavem Tvrdíkem, velmi optimistická objednávka nových letadel Airbus a neúměrně rychlý mzdový nárůst platů pilotů. S jinými do očí bijícími kroky tehdejšího managementu jako nákupem 29 luxusních limuzín Audi pro dosazené manažery byli tehdejší zaměstnanci spokojeni ještě méně a proto v prosinci 2005 poslali odboráři tehdejšímu premiéru Jiřímu Paroubkovi ostrý dopis kritizující kroky vedení ČSA a žádající odstoupení Jaroslava Tvrdíka. Jenže vláda ČSSD s odchodem svého volebního manažera od ČSA nesouhlasila a společnost tak byla odsouzena v následujících letech k postupnému odchodu ze svých tradičních trhů a pozvolnému úpadku. Možná také proto, že další ředitelé ČSA byli spíše bankéři a účetní než zkušení stratégové leteckého průmyslu, kteří by dokázali sestupný trend společnosti zvrátit. Ovšem musíme dodat, že velký vliv na úpadku ČSA měl také zejména ostrý konkurenční boj s nízkonákladovými konkurenty jako je Ryanair, WizzAir nebo Eurowings. Dne 27. února 2018 se majoritním vlastníkem ČSA stala společnost Smartwings, tehdy ještě jako Travel Service.
Z důvodu nařízení vlády České republiky přerušily České aerolinie spolu se Smartwings dne 16. března 2020 kvůli pandemii covidu-19 veškerý provoz svých letů z/do České republiky. 26. srpna 2020 požádaly letecké společnosti vlastněné Smartwings Group – Smartwings a.s. a České aerolinie u Městského soudu v Praze o vyhlášení moratoria umožňujícího odklad splatnosti dluhů dle tzv. Lex covid. Dne 26. listopadu 2020 požádaly ČSA i Smartwings u Městského soudu v Praze o prodloužení moratoria o další tři měsíce. Dne 4. února zažádal vlastník ČSA, společnost Smartwings, českou vládu o nevratnou státní pomoc ve výši 1,1 miliardy Kč. Pomoc měla být primárně poskytnuta ČSA, které byly dle majitelů ohroženy insolvenčním řízením po konci mimořádného moratoria. Jenže tato nevratná pomoc nebyla tehdejší vládou poskytnuta. V březnu 2021 si tak zajistila společnost Smartwings u konsorcia bank vedených bankou Unicredit 2 miliardový úvěr za který ručil z 80% státní fond EGAP (Exportní garanční a pojišťovací společnost a.s.). Jenže společnost ČSA dál směřovala k úpadku. Dne 9. června byla soudem a věřiteli povolena reorganizace ČSA. Reorganizační plán byl představen v únoru 2022. Flotila společnosti byla zredukována na jediné letadlo - Airbus A320 registrace OK-HEU, které je v pronájmu od společnosti Horizon Aviation. V dubnu v roce 2023 byl do flotily přidán druhý Airbus A320 pronajatý od Aircastle Limited, jehož registrace OK-IOO odkazuje na 100 letou tradici společnosti. Od Air Lease Coroporation mají přibýt do flotily další čtyři Airbusy A220-300. ČSA v létě roku 2024 létala z Prahy na pravidelných letech pouze do dvou destinací - do Paříže a do Madridu. Obě letadla A320 ČSA však též přes léto vypomáhala na charterových linkách společnosti Smartwings.
V květnu letošního roku zveřejnila společnost Smartwings tiskovou zprávu, kdy by od 27.října 2024 se mají ČSA stát v rámci holdingového uspořádání řídící společností s majoritním podílem ve společnosti Smartwings. Letový provoz celé skupiny bude zajišťovat společnost Smartwings pod vlastním kódem QS. Důvodem této změny je zefektivnění provozu obou leteckých společností.
Airbus A320 v livery oslavujícím 100 leté výročí vzniku ČSA, duben 2023 (autor: Petr Tolnai, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)