Pomoc pro TAROM byla schválena Evropskou komisí s podmínkami
01.05.2024 11:13 - Evropa
Rumunská národní letecká společnost TAROM získala souhlas Evropské komise (EK) s navrženou restrukturalizací podle pravidel EU. Celková hodnota balíčku na záchranu aerolinie činí 95,26 milionů eur (2,4 miliardy korun), z čehož 49,53 milionů eur (1,2 miliardy korun) je státní pomoc. Zbytek tvoří odepsání dluhu z úvěru poskytnutého v roce 2020.
TAROM chce získané peníze použít na obnovu leteckého parku, zefektivnění obchodní činnosti a provozované sítě. Součástí plánů je také větší digitalizace procesů a změny v distribuci letenek. Cílem restrukturalizace je vyřešit problémy, které vedly ke ztrátovosti a obnovit schopnost dlouhodobého fungování společnosti.
TAROM stále provozuje dnes již raritní Airbusy A318. Celkem má ve flotile čtyři letouny tohoto typu, které mají být nahrazeny Boeingy 737 MAX (foto: Eric Salard/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Aby se minimalizovaly dopady schválené pomoci na hospodářskou soutěž, bude muset TAROM podle komisařky Margrethe Vestagerové výrazně snížit počet provozovaných letadel a linek.
Původně rumunská vláda ohlásila plán restrukturalizace státního dopravce TAROM během pandemie Covid-19 v květnu 2021. O rok později pak z obav, že by státní pomoc nemusela být schválena, plány o něco zrevidovala.
EK po hloubkovém prověření uvedla, že pomoc společnosti TAROM je přiměřená, poněvadž její součástí jsou také výnosy z pronájmů a prodeje letadel ve výši 77,6 milionů eur, čímž se samotná firma podílí na nákladech. Restrukturalizace, která by měla být dokončena v prosinci 2026, podle komise podporuje regionální konektivitu.
Vedle neefektivity provozu TAROMu je příčinou problémů společnosti také konkurence na rumunském trhu, která nastala s expanzí nízkonákladových aerolinií zejména společnosti Wizz Air.
TAROM byl založen v roce 1954. Od roku 2010 je společnost členem globální aliance SkyTeam. V současnosti provozuje flotilu 18 letadel a létá do necelých 30 destinací. Je zřejmé, že po dokončení restrukturalizace by měl být TAROM menší aerolinií pravděpodobně více zaměřenou na regionální lety. Po sedmnácti letech by však společnost měla být opět v zisku.
Na regionálních linkách TAROM létá s regionálními letouny ATR 72 (foto: Curimedia/Wikimedia Commons - CC BY 2.0)