Vlastník polského LOTu kupuje německý Condor

24.01.2020 - Evropa



Vlastník polské letecké společnosti LOT, skupina Polska Grupa Lotnicza (PGL) předložila nejvýhodnější nabídku na koupi německé aerolinie Condor. Polská skupina PGL tak byla vybrána jako nový vlastník Condoru. O výsledcích dnes informovali zástupci společnosti Condor na tiskové konferenci.

Condor - Boeing 767-300ER (foto: Condor)

Věřitelský výbor včera večer projednával nabídky na převzetí Condoru. Jak jsme informovali, ve hře byly vedle LOTu také nabídky amerického investora Apollo Global Management společně s evropskou cestovní kanceláří a britské investiční firmy Greybull Capital, která vlastnila většinu zkrachovalé aerolinie Monarch.

Podle německého deníku Handelsblatt měly obě investiční firmy zpočátku navrh nad polským LOTem, když byly v úzkém kontaktu s německými touroperátory. Nakonec byl podle Handelsblatt Apollo vyloučen a Greybull pravděpodobně přitížil bankrot Monarch. LOT tak získal navrh a jeho nabídka byla nakonec vybrána jako vítězná.

K rozhodnutí ve prospěch LOTu mohly přispět také obavy odborů z finančních investorů a jejich příslib významných ústupků při úplném převzetí Condoru. Snahou věřitelského výboru bylo vybrat nového majitele Condoru, co nejrychleji, tak aby cestující vzhledem k probíhajícím prodejům letenek na letní sezónu měly garanci dalšího bezproblémového fungování této aerolinie.

Condor - Business Class (foto: Condor)

Podle tiskové zprávy LOTu zajistí skupina PGL stabilitu Condoru, jak pro cestující, tak i pro obchodní partnery a zaměstnance. Condor bude i nadále fungovat i nadále pod vlastní značkou a díky jeho převzetí se PGL stane významnou evropskou skupinou.

„Akvizice Condoru dokonale zapadá do strategie PGL. Také zajišťuje budoucnost Condoru a nabízí stabilitu a skvělé příležitosti zaměstnancům, zákazníkům a obchodním partnerům. Chceme rozvíjet ikonickou značku Condoru v Německu a také jí představit na dalších trzích v Evropě,“ uvedl Rafał Milczarski, předseda správní rady PGL.

Condor by měl být i nadále veden současným manažerským týmem, který v posledních týdnech přišel s řadou novinek. Společnost oznámila, že zavede i na evropských linkách business class a představila nový tarif Economy Best. Další novinkou Condoru je obnovení pravidelných letů z Berlína, kdy z letiště Schönefeld nabídne lety do destinací v oblasti Středozemního moře.

„Jsme potěšeni, že Condor, nejpopulárnější německou dovolenkou aerolinii, získal v PGL a LOTu stabilní, zkušené a dynamicky se rozvíjející partnery, kteří zabezpečí budoucnost našeho podnikání. Společně budeme obsluhovat dvakrát tolik cestujících, abychom vytvořili jednu z největších leteckých skupin a vedoucí skupinu pro dovolenkové lety v Evropě,“ uvedl Ralf Teckentrup, šéf Condoru.

Condor byl součástí britské skupiny Thomas Cook, která vyhlásila po neuspěšném jednání s bankami vloni v září bankrot. Zatímco Thomas Cook Airlines UK a její zahraniční pobočky ukončily provoz, Condor bankrot přežil. Pro zajištění provozu poskytla německá spolková vláda a země Hesensko Condoru překlenovací úvěr ve výši 380 milionů eur splatný do 15. dubna 2020. Skupina PGL uvedla, že tento překlenovací úvěr bude zcela splacen. Plné splacení úvěru rovněž zajišťovaly i nabídky Apolla a Greybullu.

V roce 1956 zahájil Condor provoz se třemi letouny Vickers Viking. První lety přepravily německé turisty na okružní cestu do Egypta a Izraele. Další lety pak směřovaly na Mallorcu (foto: Condor)

Historie Condoru sahá až do roku 1955, kdy vznikla společnost Deutsche Flugdienst, která o rok později zahájila se třemi letouny Vickers Viking turistické lety z Frankfurtu. V roce 1960 Deutsche Lufthansa kontrolovala 100% akcií aerolinie. Následující rok společnost převzala konkurenčního dopravce Condor-Luftreedei z Hamburku a poté změnila jméno na Condor Flugdienst. Od roku 1966 začal Condor létat dálkové linky, prvními cíly bylo Thajsko, Keňa a Dominikánská republika. V roce 1971 nasadila společnost na své turistické lety letoun Boeing 747. Později Condor přišel s dalšími inovacemi, například od konce 80. let začal prodávat volnou kapacitu individuálním turistům, v 90. letech nabídl cestujícím byznys třídu, což bylo u tohoto typu dovolenkového dopravce novinka. V roce 1996 společnost na sebe upoutala pozornost, když návrh livery k 40. výročí založení svěřila americkému umělci Jamesovi Rizzimu. Vznikl tak netradičně pomalovaný letoun zvaný „Rizzi-Bird“.

Unikátní livery Boeingu 757 navržené americkým výtvarníkem Jamesem Rizzim (foto: Pedro Aragão/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)

Polska Grupa Lotnicza (PGL) je skupina, která vznikla v roce 2018 z rozhodnutí polské vlády s cílem skonsolidovat státní podniky z oblasti letecké dopravy v Polsku. Skupina zastřešuje leteckou společnost LOT Polish Airlines a dále firmy LOT Aircraft Maintenance Services, LS Airport Services a LS Technics. V loňském roce měla skupina příjmy ve výši 1,9 miliardy eur. Expanze LOTu na maďarský trh a nyní převzetí Condoru ukazují, že ambicí PGL je vybudovat významnou nadnárodní leteckou skupinu.

Webová stránka polské skupiny PGL (zdroj: pgl.pl)

Témata