Podle šéfa Lufthansy se Airbusy A380 zřejmě do provozu již nevrátí
01.04.2022 - Nová letadla
Carsten Spohr v rozhovoru pro německý deník "Der Spiegel" uvedl, že je evidentní, že Airbusy A380 se zřejmě již na dálkových letech společnosti Lufthansa neobjeví. Kromě jediného letadla je zbylých 13 někdejších vlajkových letadel flotily Lufthansy dlouhodobě zakonzervováno na letišti ve španělském Teruelu. Čtrnácté letadlo je umístěno na letišti ve Frankfurtu, aby mohlo být připraveno k případnému rychlejšímu reaktivování. Jenže Spohr udělal v rozhovoru za kapitolou "Airbus A380 v Lufthanse" zřejmě definitivně onu pomyslnou tlustou čáru. Podle něj existuje již u 6 těchto letadel dohoda s výrobcem, že je od Lufthansy zpětně odkoupí. K této transakci má dojít postupně mezi říjnem 2022 a listopadem roku 2023. I pro zbývajících 8 letadel A380 hledá Lufthansa podle rozhovoru kupce.
Carsten Spohr (zdroj: media kit společnosti Lufthansa)
Jak hodlá Airbus se šesti relativně novými letadly naložit, není zatím jasné. Zvlášť, když se výrobci samotnému již dlouhodoběji pro tyto obří stroje nedaří nalézt kupce a musel od výroby tohoto typu upustit. Zákazníci se těchto letadel v dnešní době spíše zbavují. Maximálně si lze představit, že by se Airbus mohl pokusit vzhledem k relativně vysoké poptávce po letecké přepravě zboží o jejich přestavbu na čistě nákladní stroje. Jedná se však jen o čirou spekulaci autora tohoto článku. Zvlášť, když Airbus se v roce 2015 úplně vzdal projektu vývoje letadla A380F, přestože se o tento typ tehdy silně zajímaly společnosti jako například Emirates, FedEx a UPS.
Podle Spohra hodlá Lufthansa do budoucna sázet u dálkových letadel hlavně na dvoumotorová letadla, zejména na Airbusy A350-900 a Boeingy 787-9 a 777-9. Dvoumotorová dálková letadla mají v propočtech na sedačku často výrazně nižší provozní náklady než ikonické Airbusy A380 nebo další čtyřmotorové stroje. Současně však Lufthansa čtyřmotorová dálková letadla jiných typů stále provozuje. A to zejména 19 letadel Airbus A340 a stejný počet letadel Boeing 747-830 a 8 letadel Boeing 747-430. Dvacátý Airbus A340 Lufthansa v těchto dnech právě reaktivuje. A dalších 7 Airbusů A340 je stále dlouhodobě uloženo na letišti v Teruelu. Pět z dlouhodobě uskladněných letadel je v delší verzi A340-600 a jen dva v kratší verzi A340-300.
Naopak čtyřmotorové Boeingy 747 má Lufthansa již v provozu všechny. Podle Spohra dochází nyní u letadel A340 k jen dočasné reaktivaci, a to pro jistotu, pro pokrytí potřeby let 2022-2024, během kterých by měli výrobci dodat dostatek efektivnějších dvoumotorových dálkových letadel. Podle zjištěných údajů by právě ve zmiňovaných letech 2022-2024 měla Lufthansa obdržet 15 zbrusu nových letadel Boeing 787-9, 10 letadel Airbus A350 a 8 letadel Boeing 777-9. Airbusy A350 by měly začít postupně nahrazovat čtyřmotorové Airbusy A340, kdežto Boeingy 777-9 mají nahradit starší Boeingy 747-430.
U části nových Dreamlinerů 787-9 lze předpokládat, že několik z nich Lufthasa přenechá dceřiné společnosti Austrian, která má ve flotile hned několik dálkových Boeingů 767 a 777, jejichž stáří brzy dosáhne 25 let. Zralé na výměnu mohou být ve střednědobém horizontu i čtyřmotorové Airbusy A340-300, kterých provozuje Swiss hned 5 a jejichž stáří je 18-19 let. Ovšem výměna těchto letadel je o něco urgentnější u samotné Lufthansy, kde nejstarší A340-300 s registrací D-AIGL již dosáhl věku 26 let. A navíc všech 17 letadel tohoto typu ve flotile Lufthansy již přesáhlo 20let. Naopak 10 kusů větších A340-600 má Lufthansa vesměs mladší výroby - jejich stáří se pohybuje mezi 13 a 18ti lety. Podobná situace je i u Boeingů 747. Všech 8 kusů 747-430 má přes 20 let, nejstarší z nich D-ABVM má stáří přes 24 let. Naopak větší 747-830 má Lufthansa poměrně nové - jejich stáří je jen 7-10 let.
Lufthansa samotná pozoruje, že poptávka po dálkových letech letos soustavně roste. Na nadcházející Velikonoce hlásí Lutfhansa téměř úplně plné lety. Jenže poptávka silně roste spíš v segmentu soukromých cest než u obchodních cest. Carsten Spohr nepředpokládá, že dojde v příštích 2 letech k tak razantnímu skokovému nárůstu poptávky, který by opodstatnil nutnost reaktivace uskladněných Airbusů A380.
Airbus A380 společnosti Lufthansa, říjen 2011 (autor: Konstantin von Wedelstaedt, Wikimedia Commons)