Pilot posílá turecké aerolinie Onur Air do bankrotu, dluží mu mzdu
17.04.2022 - Evropa
Turecké soud bude projednávat bankrot letecké společnosti Onur Air. Aerolinie totiž prohrála soudní spor se svým bývalým zaměstnancem, pilotem Turgutem Emre Topçuem, který se u soudu domáhal dlužné mzdy.
Topçu se vloni pustil do soudního sporu se svým bývalým zaměstnavatelem, když požadoval vyplacení 105 tisíc tureckých lir (nyní 162 tisíc korun), což odpovídalo dlužné mzdě a nákladům na soudní řízení. Přestože Topçu u soudu vyhrál, společnost dlužné peníze nevyplatila. Právníci pilota tak podali návrh na vyhlášení bankrotu Onur Air.
Onur Air - Airbus A320neo (foto: Juke Schweizer/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)
Společnost Onur Air měla finanční problémy již delší dobu. Pandemie onemocnění Covid-19 tyto problémy jen prohloubila. V červnu loňského roku společnost zastavila všechny lety. Kvůli pohledávkám letiště v Antalyii byly společnosti obstavena letadla. Později se objevily stížnosti zaměstnanců na nevyplacené mzdy.
Onur Air byly založeny v roce 1992 jako první soukromé aerolinie v Turecku a postupně se vypracovaly na významného dopravce. Společnost provozovala, jak pravidelné linky, tak létala chartery se zahraničními turisty do tureckých letovisek. V roce 2005 Německo, Nizozemí, Švýcarsko a Francie ji zakázaly lety kvůli zjištěným nedostatkům. V roce 2007 pak upoutal pozornost médií incident na letišti v Istanbulu, kdy se letounu MD-88 otevřely nákladové dveře a na ranvej vypadlo několik zavazadel.
Onur Air - Airbus A330 (foto: Anna Zvereva/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Vlastník Hamit Cankut Bagana v roce 2013 prodal Onur Air dvěma podnikatelům, údajně za 250 milionů dolarů. Po koupi se objevily zprávy, že skutečným majitelem se stal iránský miliardář Babak Zanjani, který vlastnil také iránskou aerolinii Qeshm Airlines. V témže roce byl Zanjani zatčen v Iránu policií a o tři roky později byl odsouzen za zpronevěru a korupci k trestu smrti. Následně Cankut Bagana koupil aerolinii zpět za nižší cenu. Po odsouzení Zanjaniho se Irán domáhal v Turecku právní cestou vydání akcií Onur Air a zpochybňoval zpětný prodej.
Právní tahanice a možný iránský akcionář měly dopad Onur Air. Zatímco jiné turecké aerolinie expandovaly a rozšiřovaly své flotily, Onur Air svůj rozvoj zastavil a tržní podíl se zmenšoval. Do hospodaření společnosti se promítla také ostrá konkurence na tureckém trhu a později dopady pandemie koronaviru.
Do roku 2011 provozoval Onur Air letouny McDonnell Douglas MD-88 (foto: Aktug Ates/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)