PIA jsou připraveny na obnovení letů do Evropy a USA
17.01.2022 - Asie & Austrálie
Letecká společnost PIA - Pakistan International Airlines podle pákistánského ministra letectví Ghulama Sarwara Khana vyřešila bezpečnostní problémy, kvůli kterým měla zakázáno létat do zemí EU a také do USA. Ministr na tiskové konferenci konané minulý týden vyjádřil naději, že v brzké době evropské a americké úřady své stanovisko přehodnotí a PIA bude moci obnovit své lety.
Boeing 777-300ER pákistánské národní aerolinie PIA na snímku z roku 2015 (foto: Aleem Yousaf/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Pákistánská národní letecká společnost nesměla létat do Evropy a USA od roku 2020. Zákaz byl přijat několik měsíců poté, co během přistání v Karáčí havaroval Airbus A320 PIA a zahynulo 97 cestujících. Vyšetřování odhalilo, že letoun při pokusu o přistání na letišti neměl vysunutý podvozek a motory se dostaly do kontaktu s dráhou. Posádka přistání přerušila a s poškozenými motory vzlétla na nové přistání. Při novém přiblížení se však posádce kvůli problémům s oběma motory nepodařilo doletět na letiště a letoun se zřítil do obydlené části Karáčí.
Podivné okolnosti havárie vedly pákistánské úřady, že se zaměřily na výcvik obou pilotů z havarovaného letadla. Přitom se zjistilo, že z 860 pilotů dopravních letadel v Pákistánu mělo 262 pilotů pochybně získané pilotní licence, přičemž 150 z nich pracovalo pro PIA. Tato aféra s licencemi vedla k tomu, že EASA zakázala pákistánským leteckým společnostem lety do Evropy, stejně tak britský úřad CAA. Americké FAA v reakci přeřadily Pákistán do kategorie 2, což znemožnilo pákistánským dopravcům létat do USA.
Pákistánské úřady upřesnily, že nakonec zrušily licence 50 pilotům, ostatním byly po dodatečném výcviku a přezkoušení licence potvrzeny. Pákistán na zvýšení bezpečnostních standardů v oblasti civilního letectví začal spolupracovat s britským úřadem civilního letectví CAA v oblasti přezkušování pilotů. Od listopadu do prosince probíhal v Pákistánu audit ICAO, který prověřoval přijatá opatření místními úřady. Začátkem tohoto měsíce ICAO dopisem potvrdila, že došlo k vyřešení nedostatků.
Mapa evropských linek PIA - Pakistan International v roce 2018 (zdroj: Hamsafar 2018)
Před zákazem letů do evropských zemí provozovala PIA pravidelné lety do Barcelony, Birminghamu, Kodaně, Londýna-Heathrow, Manchesteru, Milána-Malpensy, Osla a Paříž-CDG. Lety do USA ukončila PIA v roce 2017 tedy tři roky před přijetím zákazu, když zastavila pravidelnou linku do New Yorku-JFK. O několik let dříve, v roce 2013 byla zrušena dálková linka do Chicaga. Návrat na americký trh bude výrazně složitější než obnovení letů do Evropy. Vedle nutnosti znovuzískání potřebných povolení od amerických úřadů, bude muset společnost bojovat také o přízeň cestujících, kteří začali využívat služeb arabských leteckých společností z Perského zálivu a britských dopravců.