Michael O´Leary navrhuje dočasně nasadit na letištích armádu
03.06.2022 - Evropa
Problémy letišť s dlouhými frontami začínají zajímat i manažery leteckých společností, neboť jim ohrožují jejich naději na opět ziskové léto. Mnohá letiště totiž nedokázaly udržet krok s obnovenou poptávkou po létání a nemají na hladké odbavení pasažérů dostatek personálu. Jako bumerang se manažerům letišť vrací, že během pandemické krize mohutně propouštěli personál ve snaze zmírnit prohlubující se ztráty.
Toto pondělí dokonce gradovaly problémy na letišti v Londýně-Gatwicku tím, že podle aviation.direct musel let VY6209 letecké společnosti Vueling odletět do Florencie úplně prázdný. A to přesto, že na něj bylo prodáno mnoho letenek. Navíc mnozí pasažéři o problému dlouhých front na bezpečnostních kontrolách věděli a přišli na letiště se čtyřhodinovou rezervou, aby včas prošli bezpečnostní prohlídkou. Jenže letiště jednoduše nemělo nikoho, kdo by let na vstupní bráně odbavil a tak po dvou hodinách čekání na pasažéry kapitán letadla rozhodl, že poletí do Florencie s prázdným letadlem.
severní odletový terminál letiště Londýn-Gatwick, září 2015 (autor: Mike McBey, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0 )
Problémy s dlouhými frontami na letišti v Amsterdamu zase vedly tamní management k představení čtyřbodového plánu na červen až srpen, který by měl na letišti pomoci obnovit normální fungování. Jeho součástí je přesměrování části letů na okolní regionální letiště, nevydávání propadlých slotů, nepropadnutí slotů pokud je letecké společnosti letos v létě nevyužijí a jednání s leteckými společnostmi o paušálním omezení množství letů. Schiphol v jednoduchosti chce, aby počet letů a cestujících odpovídal dostupné personální kapacitě. Tento plán se setkal s negativní reakcí některých leteckých společností, které hrozí managementu soudní žalobou. Zcela logicky argumentují, že dostatek zaměstnanců je zcela v kompetenci managementu letiště a omezení letů by jim způsobilo finanční ztráty.
Michael O'Leary tak navrhuje, aby se podobné excesy na letištích již dále neděly, nasadit přes léto na letištích armádu. Alespoň pro urychlení bezpečnostních kontrol, kde se musí zaměstnanci před přijetím a zaučením zdlouhavě prověřovat, zda sami nepředstavují pro chod letiště bezpečnostní problém.
Michael O'Leary na konferenci World Travel & Tourism , 2015 (autor: World Travel & Tourism Council, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)