Nucené rozdělení BAA je velmi pravděpodobné

21.08.2008 - Evropa



BAABritský anti-monopolní úřad Competition Commision s největší pravděpodobností příští rok definitivně nařídí nucený odprodej některých letišť, které nyní patří British Airport Authority. Úřad dnes ve své předběžné zprávě identifikoval vážné dopady, které má na leteckou dopravu společné vlastnictví sedmi důležitých letišť ve Velké Británii. Mezi nimi se nachází i všechna tři hlavní londýnská letiště Heathrow, Gatwick a Stansted. Podle komise společnost BAA nedokázala v minulosti dostatečně uspokojovat potřeby svých zákazníků, kterými jsou letecké společnosti. Společnost také nedokázala splnit požadavky na rostoucí kapacitu letišť, což vyvolalo pokles úrovně servisu, který se cestujícím dostává. Mnoho aerolinií po rozdělení BAA volá již dlouho. Mezi ty nejhlasitější patří hlavní uživatelé letiště Stansted – Ryanair a easyJet.

Komise nyní zahájí období závěrečného vyšetřování. V rámci něho již bude veřejně konzultovat možná opatření, která by měla zajistit obnovení konkurence mezi londýnskými a skotskými letišti. Úřad navrhuje nucený prodej dvou ze tří londýnských letišť. S největší pravděpodobností půjde o Gatwick a Stansted, které svojí důležitostí nedosahují postavení Heathrow. Pokud by se však odprodej těchto dvou vzdušných přístavů ukázal jako neefektivní, mohl by být zvažován i prodej samotného Heathrow, které je největším evropským letištěm a největším mezinárodním letištěm světa.

BAA bude také nucena s největší pravděpodobností prodat jedno z dvojice letišť v severním Skotsku. Není jasné, zda půjde o letiště v Glasgow nebo v Edinburghu. BAA vlastní také letiště v Aberdeenu a Southamptonu. Ty však budou podle všeho na okraji zájmu regulační komise. Výsledek bude opět záležet na konzultacích a také znění závěrečné zprávy. BAA podle svého vyjádření stále upozorňuje Competition Commission na nesprávnost její analýzy. Obrat verdiktu ve prospěch BAA je však nepravděpodobný.

Mezitím BAA dokončila refinancování všech sedmi letišť v hodnotě přesahující 13 miliard liber. Tento krok byl nutný vzhledem k potřebným úvěrům na rozvoj těchto přístavů, které by mohly být bez refinancování současného dluhu poskytnuty za méně výhodných podmínek. Společnost uvedla, že do rozvoje letišť může investovat až tři miliardy liber. BAA v rámci této restrukturalizace také oddělily finance jednotlivých letišť pro případ, že by opravdu došlo k odprodeji některých z nich.

Témata