Nový terminál na brněnském letišti
26.09.2006 - Česká republika
Po dlouhém období stagnace začaly v roce 2005 z Brna létat tři pravidelné linky – v březnu začal létat Ryanair do Londýna/Stansted, v listopadu Cirrus Airlines do Mnichova a v prosinci ČSA do Prahy. Především linka do Londýna vykazuje neustále velmi vysoké vytížení. Na pravidelných linkách brněnské letiště odbavilo v loňském roce 90 tisíc pasažérů. Kromě pravidelných linek rostla také charterová přeprava osob, a tak celkový počet přepravených cestujících v roce 2006 překročil 315 tisíc (+ 83,6 %). Na základě dosavadního vývoje výkonů letiště se letos předpokládá překročení hranice 400 tisíc cestujících. Z tohoto důvodu, i vzhledem k požadavkům na další provoz mezinárodního letiště v Evropské unii, bylo nutné doplnit stávající terminál přestavěný roku 1986 o nové prostory umožňující zvýšení kapacity a vyhovující požadavkům přepravy osob do signatářských zemí Schengenské úmluvy i mimo ně. Provozovatel LETIŠTĚ BRNO a.s. a vlastník letiště, Jihomoravský kraj, proto rozhodli o výstavbě nového terminálu a 19. září 2005 byl poklepán základní kámen, který nyní najdete pod skleněným krytem v podlaze terminálu.
Očekávánému nárůstu dopravy odpovídá i rozšíření parkoviště před novým terminálem (foto: Richard Habarta)
Projekt výstavby odbavovacího terminálu letiště byl spolufinancován Evropskou unií. Evropský fond pro regionální rozvoj (ERDF) přispěl na projekt prostřednictvím Operačního programu Infrastruktura, který tento typ staveb podporuje v části Modernizace civilních letišť nadregionálního významu. Z celkové ceny budovy 245 milionů Kč činil příspěvek Evropské unie 51 milionů korun. Dalších 30 milionů korun zaplatilo letiště za investice do vybavení a nových technologií.
Nový terminál otevřel prezident Václav Klaus spolu s představiteli Jihomoravského kraje a města Brna (foto: Richard Habarta)
Nový odletový terminál je již zdálky jedinečný, má atypický oblý aerodynamický tvar, originální obvodový plášť z šestiúhelníkových šablon a asymetrické světlíky. Charakteristickým prvkem interiéru je oblouková ocelová konstrukce. Základní rozměr haly je 44,5 x 81 m, objekt je vysoký více než 13 metrů a hlavní oblouk konstrukce má rozpětí téměř 40 metrů. Ve veřejné části haly, která je propojena se starým terminálem, jsou umístěny odbavovací a informační přepážky, obchodní pasáž, prostor pro občerstvení a dvě konferenční místnosti. Po průchodu bezpečnostní kontrolou a přepážkami pasového odbavení projdou cestující do dvojpodlažní tranzitní části se salonkem a další možností občerstvení, odkud již vedou východy k letadlům. Součástí terminálu je také výpravna, moderní třídírna zavazadel a další obslužné prostory.
Vstupní prostor nového terminálu (foto: Richard Habarta)
Po otevření nového terminálu se chce provozovatel letiště soustředit na dokončování nových odbavovacích ploch a na úpravy terminálu starého, který bude sloužit pro přílety a všeobecné letectví. Původní prostory pro odlety i přílety budou spojeny, což umožní odbavení přilétajících cestujících v lepších podmínkách.
Pracovnice letiště se připravují na odbavení prvních cestujících na pravidelné lince do Mnichova (foto: Richard Habarta – planes.cz)
Nové vybavení a potřebný prostor získali i pracovníci bezpečnostní a pasové kontroly (foto: Richard Habarta – planes.cz)
Z vyhlídkového prostoru za terminálem je možné vítat blízké po návratu z cest i prohlédnout si terminál ze strany odbavovacích ploch
(foto: Richard Habarta – planes.cz)