Nový generální ředitel Boeingu přemístí svoji kancelář blíž Rentonu
12.08.2024 08:30 - USA & Kanada
Nový generální ředitel společnosti Boeing, Kelly Ortberg, minulý týden ve čtvrtek uvedl, že přesune svoji kancelář blíže k výrobnímu závodu v rodišti Boeingu, do Rentonu u Seattlu. Sídlo korporace je totiž v současnosti v Chicagu, kam bylo právě ze Seattlu přesunuto v roce 2001. Je to symbolický krok a jedním z mnoha dalších, které mají Boeingu pomoci překonat krizi do které se společnost dostala kvůli četným problémům s kvalitou výroby dopravních letadel. Hospodářské výsledky společnosti s obratem necelých 78 miliard dolarů a která zaměstnává přes 170.000 zaměstnanců jsou již několikátý rok po sobě v červených číslech.
"Protože naše produkty jsou složité, jsem pevně přesvědčen, že se musíme přiblížit výrobním linkám a vývojovým programům v celé společnosti," napsal Ortberg v dopise zaměstnancům minulý týden. Ortberg je mimo jiné též bývalý šéf společnosti Rockwell Collins, která je aktivní v leteckém průmyslu. V současnosti je Rockwell Collins součástí koncernu RTX (dříve Raytheon).
Dokud Boeing americkým úřadům nedoloží, že má dlouhodobě problémy s kvalitou výroby již pod kontrolou, nemůže po skandálu z ledna Boeing navýšit výrobu letadel 737 MAX na úroveň, která by odpovídala slíbeným dodacím termínům sjednaným s leteckými společnostmi. Ty se za zpoždění dodávek nových letadel na Boeing oprávněně zlobí a vymáhají se za jejich zpožďování velké kompenzace. Také výroba širokotrupých letadel 787 Dreamliner stagnuje. Je to však spíše kvůli problémům s dodavatelským řetězcem. Úroveň výroby je na nedostatečné úrovni menší než pět vyrobených letadel měsíčně. Nový ředitel Boeingu tak při setkání se zástupci leteckých společností slyší v podstatě vždy to samé - "zařiďte, ať dostaneme svá nová letadla včas". Jeho úkolem číslo jedna tak bude navýšit výrobu letadel 737 MAX koncem roku ze současné úrovně 25 vyrobených letadel měsíčně alespoň na 38 kusů měsíční produkce.
Dalším z cílů nového manažera bude dotažení certifikace variant 737 MAX 7 a zejména dlouho očekávané větší varianty 737 MAX 10. Bývalý šéf Boeingu Dave Calhoun při svém odchodu odhadoval, že tento proces společnost příští rok úspěšně zvládne. Od prvních testovacích letů je to již nějaký pátek - 737 MAX 10 poprvé vzlétnul 18.června 2021. A 737 MAX 7 dokonce již 18. března 2018.
Ortberg rovněž plánuje návštěvu klíčového dodavatele Boeingu, společnosti Spirit AeroSystems z Kansasu. Před několika týdny se společnost Boeing dohodla na převzetí většinové části tohoto výrobce leteckých dílů za částku 4,7 miliardy dolarů. Na to, jaká manažerská rozhodnutí nový ředitel Boeingu předvede a zda se mu podaří pootočit kormidlem a nasměrovat Boeing zpět do zisku ukáží až nejbližší měsíce či spíše roky. Další osud této společnosti totiž zajímá nejen její zaměstnavatele a dodavatele, ale i širokou veřejnost. Boeing je totiž jednou ze zásadních světových společností, které mají na dění v současném letectví největší vliv.
Budova Boeingu v Rentonu, listopad 2011 (autor: Visitor7, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)