Novinky ve světě aliancí - Star Alliance
06.12.2002 - Evropa
Úvodem se podívejme do oblasti jižního Pacifiku, kde se rýsuje zajímavé spojení společnosti Qantas, člena Oneworld, a Air New Zealand, člena Star Alliance. V druhé polovině listopadu obě společnosti po roce dojednaly podmínky vytvoření aliance, v jejímž rámci by Qantas měl převzít 22,5% podíl v Air New Zealand. Vše zatím podléhá schválení novozélandské vlády a antimonopolních úřadů, které se již nechaly slyšet, že toto spojení velmi pečlivě prozkoumají a jejich rozhodnutí nepřijde dříve než do šesti měsíců. Naopak se nedají očekávat průtahy u vlády, neboť Air New Zealand jsou na pokraji krachu a vláda do nich musela nalít určité finance, aby je udržela při životě. Air New Zealand byly totiž velmi silně postiženy krachem dceřinných Ansett Australia, které před pár lety velmi ambiciózně převzaly, přičemž vše nápadně připomínalo tzv. loveckou strategii zkrachovalého Swissairu. Qantas plánuje napumpovat do svého budoucího partnera asi 276 milionů USD, což by snížílo vládní podíl z 82 % na 64 %. Stejně tak by byl snížen i 4,5 % podíl Singapore Airlines, které do Air New Zealand kapitálově vstoupily již před několika roky. Těm se však na rozdíl od vlády tento krok nelíbí, protože jejich podíl byl už tak značně zmenšen dřívějšími finančními injekcemi ze strany státu.
V této oblasti teď může nastat několik variant dalšího vývoje. Celý projekt nemusí být schválen, ale pokud bude, pak by mohly Air New Zealand přestoupit do OneWorldu, což by ze Singapore Airlines v rámci Star Alliance udělalo nejvýznamnějšího přepravce do tohoto regionu. Nějakou dobu se také mluví o možnosti vytvoření dceřinné společnosti Singapore Airlines pro lety v rámci Austrálie, ale stejně tak by tento dopravce mohl využít svou již existující nízkonákladovou pobočku SilkAir. Pokud by došlo k výše uvedenému, důležitým hráčem na tomto poli by se staly zajisté Virgin Blue, kteří již teď spolupracují s United Airlines. Druhou možností je vstup Qantas Airways do Star Alliance, což by ovšem z jižního Pacifiku udělalo druhou Kanadu, která také doslova spadla do klína této aliance. Oficiální představitelé obou zainteresovaných společností se k tomu vyjádřili ve smyslu, že dají věci takřka volný průchod. "Sedneme si k jednomu stolu a uvidíme co z toho vzejde, " řekl CEO Qantasu. Jisté je, že British Airways se svým téměř 20% podílem v australském národním dopravci budou mít k celé věci také co říct.
Nový vzhled "aliančních" letounů Star Alliance. (Foto: Star Alliance)
Další jednání, která proběhla ve městě Rio de Janeiro, se týkala rozšíření aliance Star o nové členy, kterými se mají v prvním pololetí roku 2003 stát jihokorejské Asiana Airlines, polský LOT a španělský Spanair. Celkový počet členů se tak posune na sedmnáct. Je zajímavé, že počet destinací ani obsluhovaných zemí se nezmění, ale nově příchozí už jen vylepší síť linek aliance. Asiana Airlines, jejichž vstup je plánován na březen 2003, se stanou také prvními aerolinkami, které na svém letounu představí nový vzhled "aliančních" letounů Star Alliance, jež zavede minimálně na jednom ze svých letadel každá členská společnost. Na trupu těchto letounů se objeví obří nápis Star Alliance a v dolní polovině přední části trupu identifikační název společnosti, což může být vnímáno i jako další krůček na dlouhé cestě ke společné corporate identity.
Finanční krizí zmítané United Airlines zde také požádaly své partnery o pomoc při hledání garance 200 miliónů dolarů, která jim spolu se státní garancí od vlády USA měla zajistit schopnost splatit své dluhy a změnit se v ziskovou společnost. Nedávno tyto aerolinie uzavřely dohodu o ještě těsnější spolupráci s Lufthansou a z tohoto utužení svazku chtějí příští rok vygenerovat až 100 miliónů dolarů navíc. Jednání o pomoci se pak dále týkají hlavně společností Singapore Airlines a Air Canada. Před časem také United uzavřely dohodu o code-sharingu a následném propojení frequent flyer programů s US Airways, jejichž situace je momentálně ještě horší, neboť procházejí restrukturalizací pod ochranou před věřiteli, jež by měla skončit až v březnu 2003. Star Alliance již několikrát prohlásila, že hodlá přijmout i druhého amerického člena a US Airways, pokud přežijí, se jeví jako jeden z mála možných kandidátů. V této oblasti se ovšem nedají podniknout nějaké kroky dokud se nevyřeší situace obou těchto amerických dopravců.