Nové albánské aerolinie uskutečnily první let
18.09.2018 - Evropa
Nová letecká společnost Air Albania, která vzniká za spolupráce Albánie a Turecka, uskutečnila v pátek první testovací let. Airbus A319 v barvách nové aerolinie přistál poprvé na mezinárodním letišti Matky Terezy v Tiraně. Letounem přicestovalo z Istanbulu 80 albánských studentů. Akce prvního příletu letadla Air Albania se zúčastnil albánský premiér Edi Rama, ministři albánské vlády a další významní hosté.
Airbus A319 v barvách Air Albania poprvé v Tiraně (zdroj: Air Albania/Facebook)
Air Albania je společným podnikem Turkish Airlines s albánskými partnery MDN Investment a Albcontrol. Turecký národní letecký dopravce drží v nové aerolinii podíl 49 procent, albánská soukromá společnost MDN Investment má 41 procent a zbylých 10 procent akcií připadá albánskému řízení letového provozu Albcontrol. Založení společného podniku v Albánii potvrdily Turkish Airlines minulý týden. Nová společnost disponuje kapitálem ve výši 30 milionů dolarů.
Nová aerolinie má uskutečnit ještě několik testovacích letů a poté zahájit pravidelný provoz. Přesné datum však zatím nebylo uvedeno. Zprvu má Air Albania létat mezi Tiranou a istanbulským Atatürkovým letištěm s letounem Airbus A319 pro 160 cestujících. Podle dřívějších zpráv mají být dalšími destinacemi Priština, Skopje, Podgorica, Sarajevo a Záhřeb. Společnost plánuje rovněž rozšíření flotily o dva letouny Airbus A320.
Historie albánských leteckých společností byla složitá a žádnému dopravci se nepodařilo dlouhodobě prosadit. První aerolinii získala Albánie sice již v meziválečném období, v letech 1925-35 zde létala Societa Adria Aero Lloyd (později pohlcena italskou Ala Littoria). Po 2. světové válce za komunistické vlády však Albánie žádnou leteckou společnost neměla. V podstatě ani nebylo třeba, země se uzavřela a kontakty se světem byly až na výjimky přerušeny, pro cestování do zahraničí platily přísné restrikce. Až v roce 1992 vznikly Albanian Airlines, které byly společným podnikem Tyrolean Airlines a Albcontrol. Po odchodu Rakušanů se společnost dostala do rukou kuvajtských investorů a v roce 2011 přišla o licenci. Dalším významnějším dopravcem byla aerolinie Belle Air. Ta operovala v letech 2005-13 nízkonákladové linky do Belgie, Itálie, Kosova, Německa, Řecka, Švýcarska a Velké Británie.