Nová Alitalia bude menší, zaměří se více na dálkové lety

25.07.2020 - Evropa



Italský předseda vlády Giuseppe Conte jmenoval 29. června vedení nové Alitalia a týž den nová společnost převzala provoz od své předchůdkyně. Nový dopravce se jmenuje Alitalia TAI (Trasporto Aereo Italiano) a nahrazuje Alitalia SAI (Società Aerea Italiana). Prezidentem nové společnosti byl jmenován Francesco Caio, který vedl Poste Italiane a má zkušenosti z bank a telekomů. Výkonným ředitelem se pak stal Fabio Lazzerini, který byl obchodním ředitelem staré Alitalia.

Alitalia - Boeing 777-300ER (foto: Alitalia)

Původní Alitalia byla poté, co letos v březnu nikdo nepodal nabídku na odkup společnosti, rozhodnutím vlády zestátněna. K tomu přispěly i dopady pandemie koronaviru na leteckou dopravu, kdy vládní představitelé mělo obavu o osud aerolinie. Nová společnost obdrží od státu na rozjezd tři miliardy eur. Výměnou bude firma pod kontrolou státu.

V čase poklesu letecké dopravy pohlíží Brusel na pomoc leteckým společnostem poměrně shovívavě. Nicméně výše částky určené pro Alitalia a způsob restartu pod novou společností vzbuzují řadu pochybností. Začátkem června proto evropská komisařka Margrethe Vestagerová vyzvala k úpravě podmínek pomoci nové aerolinii.

Podle italského deníku Corriere della Sera doručila italská vláda začátkem tohoto týdne do Bruselu šedesátistránkový přepracovaný plán. Podle něj bude mít nová Alitalia o něco menší flotilu, než se původně počítalo. Z původně plánovaných 93 letadel se počet snížil na 65-70 letadel. Stará Alitalia přitom provozovala 112 letadel.

Alitalia - Airbus A321 (foto: Alessandro Ambrosetti/Wikimedia Commons - CC BY 2.0)

Úředníci Evropské komise nyní plánují podrobit upravený plán drobnohledu. Komise chce rovněž prověřit spojitost nové Alitalia se svou předchůdkyní, protože nová aerolinie by měla začínat od nuly. Všechny smlouvy a kontrakty by měly být nově sjednány. Mezi novou a starou společností by měla být skutečná diskontinuita. Určité pochybnosti a obavy plynou z toho, že předložený plán nemusí být dodržen a v budoucnu může být společnosti pod různými záminkami poskytována další pomoc.

Jak již bylo uvedeno, nová Alitalia bude menší, než bylo plánováno. Nová Alitalia zaměstná 6500 lidí, kteří obdrží nové pracovní smlouvy. To je zhruba o čtyři tisíce méně, než pracovalo pro předchůdkyni. Tito zaměstnanci zatím budou vedeni u staré Alitalia. Jakékoliv propouštění v současné situaci je velmi citlivé téma, a tak ministři italské vlády prohlašují, že se v souvislosti přechodem ze staré na novou Alitalia žádné propouštění nechystá. Nicméně je zřejmé, že dříve či později k němu musí zákonitě dojít.

Alitalia - Airbus A319 (foto: Eric Salard/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Nová Alitalia se chce více zaměřit na dálkové linky včetně spojů z milánského letiště Malpensa. V minulosti stará Alitalia provoz dálkových linek z tohoto letiště ukončila a soustředila tyto lety do Říma. Předpokládá se i nadále úzká spolupráce s aliančními partnery zejména s Air France-KLM a Delta Air Lines.

Orientace na dálkové lety se zdá být logickou. Počet linek a nabízená kapacita na italském trhu v posledních letech výrazně vzrostla. Podle CAPA v posledních pěti letech tato kapacita vzrostla o 31 %. Tento růst byl však tažen zahraničními aeroliniemi zejména těmi nízkonákladovými a Alitalia z něj nijak neprofitovala. O tom svědčí to, že Alitalia vloni přepravila 21,3 milionů cestujících, což je zhruba stejně jako v roce 2009. Expanze low-costů navíc výrazně snížila průměrné ceny letenek na domácích a evropských linkách, na což se Alitalia nedokázala adaptovat.

Nová Alitalia má být do pěti let od startu v zisku, což je poměrně odvážný plán vzhledem k současným dopadům pandemie na cestování a nejistým vyhlídkám. Zde je potřeba rovněž dodat, že původní Alitalia byla naposledy v zisku v roce 2002.

https://www.facebook.com/Alitalia/photos/a.1541850559400994/2543176335935073/

Nová Alitalia postupně rozšiřuje své lety. V srpnu má kapacita vzrůst o 29 % (zdroj: Alitalia/Facebook)

Témata