Norwegian čeká razantní zeštíhlení. Vzdá se dálkových letů.
15.01.2021 - Evropa
Letecká společnost Norwegian (celým jménem Norwegian Air Shuttle ASA) známá též jako průkopník nízkonákladových letů přes Atlantik je donucena z finančních důvodů razantně změnit budoucí strategii. V současnosti je společnost s flotilou 140 letadel díky pandemii koronaviru jen aktivní na vnitřním trhu Norska. Do budoucna se plánuje společnost zaměřit na obsluhu skandinávských zemí a linek z nich do významných evropských aglomerací. Cílem je zmenšit společnost na 50 letadel typu 737-800 a 737-Max určených pro krátké a střední tratě.
Všech 35 dálkových letadel Boeing 787 Dreamliner a byznysu na transatlantických tratích se má společnost zbavit, stejně jako jejich posádek se základnami v Itálii, Francii, Velké Británii a USA. Společnost k tomu účelu zvažuje bankrot tamních dceřiných společností. Za rozhodnutím stojí nejen snaha o získání kapitálu prodejem leteadel, společnost Norwegian se tímto snaží, aby do ní kapitálově vstoupil i norský stát. Ten ještě v listopadu 2020 svoji případnou budoucí majetkovou účast ve společnosti jako příliš riskantní odmítl. Nová strategie by mohla, jak doufá vedení společnosti, zaujmout též soukromé investory. Podle plánu restruktalizace společnosti by současní věřitelé měli získat 25 % podíl ve společnosti výměnou za odepsání části dluhu, společnost by měla dále vydat nové akcie. Na současné vlastníky akcií společnosti by tak mohl zbýt jen menšinový majetkový nové restruktalizované společnosti.
Problémem společnosti však stále zůstávají otevřené objednávky jak u výrobce Boeing, tak i Airbus. Již v létě 2020 společnost oznámila storno objednávky 92 kusů typu Boeing 737 Max a 5 kusů 787 Dreamliner. U Airbusu má společnost objednáno 58 kusů typu A320neo a 30 kusů A321neo. My tak dále budeme sledovat, zda se jedné z nejznámnějších evropských nízkonákladových společností skutečně nakonec podaří současné problémy přežít.
Boeing v barvách společnosti Norwegian, únor 2014 (foto: Butz.2013, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)