Norský nízkonákladový dopravce Norse Atlantic Airways si pronajal Dreamlinery
06.04.2021 - Evropa
Letecká společnost Norse Atlantic Airways podepsala koncem března s irskou leasingovou společností AerCap smlouvu o pronájmu devíti Boeingů 787 Dreamliner. Šest letadel má být ve verzi 787-9 a zbylé tři ve verzi 787-8. První letouny mají být dodány konce letošního roku. Poslední devátý letoun má být předán nejpozději do konce 1. čtvrtletí 2022.
Boeing 787 Dreamliner v barvách leasingové společnosti AerCap (foto: AerCap)
Společnost uvedla, že si letouny pronajala na osm let za velmi výhodných podmínek. Norská média informovala, že se letouny podařilo pronajmout za „zhruba poloviční cenu“. Pravděpodobně se bude jednat o letouny, které dříve létaly u nízkonákladové společnosti Norwegian.
Záměrerem Norse Atlantic Airways je od prosince provozovat nízkonákladové lety mezi vybranými evropskými městy a cíli v USA. Společnost uvádí, že by chtěla létat z Osla, Londýna a Paříže do New Yorku, Los Angeles a Miami.
U zrodu Norse Atlantic Airways stojí Bjørn Kjos, zakladatel a bývalý ředitel nízkonákladové společnosti Norwegian. Ta kvůli pandemii koronaviru byla nuce ukončit dálkové lety včetně všech linek do USA. Právě v nízkonákladových letech přes Atlantik vidí Kjos příležitost na trhu. Dalšími zakladateli jsou Bjørn Kise, který byl rovněž v Norwegian, a Bjørn Tor Larsen, jež založil firmu OSM Aviation. Největším akcionářem je Bjørn Tor Larsen.
Majoritní akcionář Bjørn Tor Larsen (foto: Norse Atlantic Airways)
Norse Atlantic Airways již zahájily nábor létajícího personálu pro pronajaté Boeingy 787. Společnosti se podařilo získat díky emisi akcií od soukromých investorů 1,275 miliardy norských korun (150 milionů dolarů). Podíly ve firmě získaly například společnosti Delphi Fondene, DNB Asset Management, Handelsbanken Fonder, Andenæsgruppen, Skagen Fondene. Počítá se rovněž s uvedením akcií aerolinie na burzu Euronext v Oslu.
Ne všichni záměry Norse Atlantic Airways vítají. Někteří američtí zákonodárci vyzvali vládu, aby zamítla společnosti přístup na americký trh. Podle nich se zopakuje model Norwegianu, kdy cenová válka a snižování cen poškodila trh.