Nizozemští architekti zvítězili v soutěži na tři nové budovy na Letišti Praha u Terminálu 1
26.10.2023 18:13 - Česká republika
Návrh nizozemského studia MVRDV připravený ve spolupráci s konzultační společností NACO (Netherlands Airport Consultants) zvítězil v architektonické soutěži Letiště Praha. Informovalo o tom dnes Letiště Praha v tiskové zprávě.
(vizualizace: MVRDV)
Vítězný návrh MVRDV rozšíří areál letiště v lokalitě sever o tři nové letištní objekty. Jednak to bude budova rozšiřující Terminál 1 o novou centrální bezpečnostní kontrolu, nové obchodní plochy a VIP salonky. Studio MRDV na svém webu uvedlo, že součástí návrhu je také vertiport. Dále ve veřejné části přibude budova s hotelem, konferenčním centrem a parkovištěm. Letiště Praha uvedlo, že nové stavby zajistí letišti posílení provozní flexibility a další možnosti snadného přizpůsobení jakémukoli budoucímu rozšíření a přestavbě. Tyto tři budovy by podle MVRDV měly definovat nový letištní bulvár.
(vizualizace: MVRDV)
V horní části fasád navržených budou je velkoformátový satelitní snímek České republiky. Toto potištěné sklo má obsahovat také fotovoltaiku, která bude v rámci udržitelnosti generovat část energie spotřebovávané budovami. Současně zde mají být k dispozici světelné prvky zobrazující důležité informace. Celková užitná plocha nových budov má být 83 000 m2.
(vizualizace: MVRDV)
Jiří Kraus, místopředseda představenstva Letiště Praha míní, že spolupráce se světově působícím architektonickým studiem je pro Letiště Václava Havla Praha příslibem vybudování nové architektury světové úrovně s důrazem na udržitelnost. „Soutěž přilákala mimořádný zájem architektů, včetně těch zahraničních. Objekt centralizované bezpečnostní kontroly Terminálu 1 se společně s částečně rozpracovaným řešením pro rozšíření Terminálu 2 stane základním kamenem rozsáhlé mozaiky strategicky významného projektu dobudování kapacit letištních terminálů,“ uvedl Jiří Kraus.
(vizualizace: MVRDV)
Podle zakládajícího partnera nizozemského studia MVRDV Winy Maase postrádá většina zážitků z letišť vazbu na dané místo nebo pocit sounáležitosti ze strany cestujících. Podle Maase by se toto mělo v Praze změnit. „Při průchodu bezpečnostní kontrolou budete obklopeni zelení české krajiny – na stropě, který ji zobrazuje, i na okolních prostranstvích, kde se nacházejí rostliny typické pro český biotop. Takový zážitek vám dodá pocit klidu a sounáležitosti,“ řekl Maas. Esther Kromhout, ředitelka NACO, k návrhu pro pražské ruzyňské letiště uvedla: „Vycházíme z principů udržitelnosti i staveb budoucnosti a využíváme unikátní designové prvky, které cestující při průchodu Letištěm Václava Havla Praha zcela pohltí.“ Nezbývá doufat, aby se tyto přísliby o přitažlivých budovách a atraktivním interiéru podařilo dosáhnout i při jejich realizaci.
Dalšími oceněnými týmy v architektonické soutěži Letiště Praha jsou tuzemské Studio Perspektiv, které zaslalo návrh připravený ve spolupráci s norskou architektonickou kanceláří Nordic Office of Architecture, a dále kancelář Aulík Fišer architekti.
(vizualizace: MVRDV)
(vizualizace: MVRDV)
(vizualizace: MVRDV)
(vizualizace: MVRDV)