Nizozemská vláda hodlá dále ultumovat počty vzletů a přistání v Amsterdamu

03.09.2023 13:30 - Evropa



Nizozemská vláda i nadále prosazuje myšlenku dalšího omezení množství pohybů letadel na největším letišti Amsterdam Schiphol. Děje se tak i přes ostré protesty leteckých společností, zejména nizozemského vlajkového dopravce, společnosti KLM. Podle ministra dopravy Marka Harberse má být na příští rok stanoven horní limit na 452.500 pohybů letadel ročně, což je o necelých 10 % méně než bylo v roce 2019 a dokonce i o něco méně než dříve zveřejněný návrh, který počítal s novou hranicí na úrovni 460.000 vzletů a přistání ročně. Nový horní limit maximálního počtu letů za rok by měl platit již v roce 2024, pokud jej včas schválí i Evropská komise. Výhledově se má v dalším kroku snížit až na 440.000 pohybů letadel ročně.

Embraer E195-E2 společnosti KLM Cityhopper na letišti Schipol v Amsterdamu, duben 2021 (autor: Simply Aviation, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Hlavním důvodem pro zpřísnění tohoto limitu je podle vlády řešení hlukové zátěže, ale vláda se odvolává také na potřebu snížit emise skleníkových plynů a na opakující se logistické problémy na letišti. Otázkou však zůstává, zda v pozadí nehrají také roli listopadové celostátní volby. Odstupující vláda Marka Rutteho se tak může snažit zalíbit lidem žijícícm v okolí letiště a ekologicky smýšlejícím obyvatelům a přitom konkrétní důsledky tohoto rozhodnutí jako je ztráta pracovních míst a přesun aktivit velkých společností ze Schipholu by musela řešit až nová vláda vzešlá z listopadových voleb.

Letecké společnosti, které využívají letiště Schiphol, včetně Air France-KLM, podaly žalobu ve snaze zabránit omezení počtu letů na jednom z nejrušnějších evropských letišť. Jenže se svou žalobou v červenci u soudu neuspěly a tak se odvolávají k nizozemskému Nejvyššímu soudu. Letecké společnosti vidí řešení problému hlukové zátěže a emisí CO2 spíše ve větší motivaci využívání nejmodernějších úsporných letadel než v umělém utlumování významu jednoho z největších evropských uzlů. Podle nich se každé oslabení Amsterdamu projeví pouze posílením pozic konkurenčních hubů a odlivem příležitostí a pracovních míst mimo Nizozemí.

Témata