Německo a Rakousko zavádí testovací povinnost na příletech z Číny
06.01.2023 - Evropa
Ve středu jednali evropští ministři zdravotnictví ohledně chaotické situace v Číně, kde se od rozvolnění počátkem prosince vymklo kontrole šíření koronaviru. Navíc však k 8.lednu Čína rozvolňuje povinnost karantény po příjezdu do země, což povzbudilo mnoho čínských obyvatel plánovat po 3 letech cestu do zahraničí. V neděli se ještě také otevírá téměř 3 roky zavřená hranice mezi pevninskou Čínou a Hong Kongem. To vše může šíření viru značně urychlit. Tento vývoj v 1,4 miliardové Číně znepokojuje ostatní země, které by se další vlně nákazy, která může díky mutacím viru nyní přijít z Číny, rády vyhly. Proto mnoho z nich preventivně zavádí povinné testování cestujících z Číny. Evropští ministři se ve středu nakonec dohodli, že toto testování jednotně v EU pro cesty z Číny nenařídí, pouze doporučili jednotlivým zemím, aby je zavedli samy podle vlastního uvážení. Cestujícím na letech z Číny zase doporučili, aby se po celou dobu pobytu v letadle a na letištích chránili FFP2 maskou.
Německý ministr zdravotnictví Karl Lauterbach reagoval na středeční závěry jednání s kolegy v EU rychle a nařídil, že cestující z Číny do Německa se musí před odletem prokázat negativním testem na Covid-19. Podle všeho, že se jedná o opatření, které má okamžitou platnost. Navíc po příletu z Číny do Německa se budou muset náhodně vybraní cestující podrobit ještě před vstupem do země také německému testování. Do třetice bude Německo analyzovat vzorky z toalet v letadlech na přítomnost viru. Podle mluvčího letiště ve Frankfurtu tyto testy již letiště provádí. Podobně postupuje také letiště ve Vídni. Navíc Rakousko plánuje, že se k povinnosti předložení negativního testu pro cesty z Číny do Rakouska také brzy připojí.
Německo a Rakousko tak rozšíří celou řadu zemí, které již povinnost negativního testu na Covid-19 při cestách z Číny již zavedly. Z evropských zemí je to například Belgie, Francie, Itálie, Švédsko a Španělsko. Z ostatních zemí je to například Indie, Japonsko, Jižní Korea, Filipíny, Katar. Česká republika aktuálně žádné přímé letecké spojení s Čínou nemá a tak nepovažuje za nutné podobný krok zavádět. Avšak v případě reaktivace některé před pandemií provozované linky z Číny do Prahy by však české ministerstvo zdravotnictví reagovalo a podobné opatření by ihned zavedlo.
Jenže proti tendencím zavádění testovací povinnosti na letech z Číny se vymezuje Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), organizace Airlines for Europe a ACI Europe. Ty společně prohlásily, že "neočekávají, že by se současný nárůst případů Covid-19 v Číně projevil v EU respektive Evropském hospodářském prostoru". A ústy Willieho Walshe ve středu v Ženevě varovaly před návratem testovací povinnosti, která odrazuje létat a která v důsledku vedla v minulosti k existenčním problémům mnohých leteckých společností a letišť. Jenže jejich stanovisko je v přímém rozporu se stanoviskem Evropského centra pri prevenci a kontrolu nemocí (ECDC), která testování doporučuje a varuje před rizikem vzniku a šíření nové mutace, která by mohla obejít stávající protilátky.
testování na Covid-19 v Šanghaji, duben 2022 (autor: 中国新闻网, Wikimedia Commons, CC-BY-3.0)
Zajímavým aspektem na celé čínské prosincové otočce strategie o 180 stupňů jsou otázky, které si kladou běžní číňané - a to zda byla politika nulového covidu a pak náhlá otočka od drakonických izolací celých miliónových aglomerací k rychlému rozvolnění a k nekontrolovanému šíření nemoci populací skutečně tou nejefektivnější strategií. Vidí rovněž rozpor mezi oficiálními čísly o nemoci a realitou kolem sebe. Díky tomu tak u běžných lidí podpora a důvěra v současné politické vedení Číny značně klesla.
Ale zpět k letectví. Asi nejpragmatičtěji k problému možnému zavlečení nové mutace koronaviru z Číny reagovala společnost KLM. Ta nařídila nosit na letech KLM z Číny povinné FFP2 masky. Personál KLM navíc dostal ochranné brýle. Snahou společnosti je zejména ochránit na letech z Číny vlastní palubní personál. Posádka má tak též vyhrazenu vlastní toaletu, kam cestující nesmí. KLM v současnosti provozuje 3 lety do Číny týdně, brzy ovšem plánuje v souvislosti s uvolněním čínských restrikcí létat do Číny časteji.