Německá vláda a Lufthansa se dohodly na formě státní pomoci
26.05.2020 - Evropa
Německá vláda se dohodla s managementem společnosti Lufthansa na podobě záchranného balíčku. Celkem se jedná o částku okolo 9 miliard eur. Dohodu musí ještě stvrdit představenstvo společnosti, ale také Evropská komise.
Odstavování Airbus A340-300 společnosti Lufthansa (foto: Lufthansa)
Spolková vláda již delší dobu naznačovala, že společnosti Lufthansa je připravená pomoci. Vláda svoji připravenost pomoci vysvětluje tím, že Lufthansa byla zdravou a ziskovou společností, které pandemie covid-19 způsobila zásadní existenční problémy. Německá vláda rovněž zdůrazňuje, že Lufthansa je pro německé hospodářství jedním z klíčových podniků a z její záchrany bude mít daňový poplatník prospěch.
Pomoc samotná by měla k Lufthanse připutovat přes státní fond stabilizace hospodářství (Wirtschaftsstabilisierungsfond - dále v textu jako WSF) a přes státní banku pro obnovu hospodářství (Kreditanstalt für Wiederaufbau - KfW). KfW by měla poskytnout půjčku ve výši tří miliard eur. Šest miliard eur ve formě navýšení základního kapitálu by měl poskytnout WSF. Díky tomu by měl fond WSF získat 20procentní podíl na majetku společnosti s opcí na dalších 5 procent plus jednu akci. Podle ministra hospodářství za CDU Petera Altmaiera se jedná spíše o pojistku oproti případnému budoucímu pokusu nepřátelské převzetí společnosti ze zahraničí. Spolková vláda plánuje, že se v budoucnu až to bude výhodné, avšak nejpozději do 6 let podílu v Lufthanse opět zbaví.
Odstavené letouny Lufthansy na letišti ve Frankfurtu (foto: Lufthansa)
Lufthansa samotná se musela zavázat k zodpovědnému ekologickému chování, včetně obnovy flotily a vyřazení neefektivních a ekologicky problematičtějších starších strojů. Rovněž po dobu běhu záchranného programu se členové představenstva musí rozloučit s pětinou svého základního platu, management se vzdá odměn a akcionáři dividend. Navíc Lufthansa musí ukončit činnost některých svých dceřiných společností dříve účelově založených v daňových rájích.
Podle deníku Handelsblatt však celou dohodu může zabrzdit Brusel. Evropská komise se totiž nechala slyšet, že hodlá postupovat podle procedury platné pro akvizice a fúze. To by znamenalo, že by se Lufthansa doplněná čerstvým kapitálem od WSF jakožto nová společnost musela nejprve vzdát všech stávajících přistávacích a vzletových práv. To by krizi ve společnosti spíše zhoršilo, než vylepšilo. V souvislosti s pandemií Evropská komise již dříve pravidla pro státní pomoc leteckým společnostem rozvolnila. Současně však musí dbát na to, aby státní pomoc byla přiměřená a nevedla k narušení soutěže na vnitřním trhu EU. Takto kriticky zřejmě vidí Evropská komise současný návrh německé státní pomoci. Komplikovaný tak bude zejména německý plán kapitalizovat pomoc formou získání podílu na společnosti. Jak je vidět na příkladu francouzské pomoci Air France, Evropské komisi nevadí, pokud se jedná o formu půjčky nebo státní garance u komerční půjčky.
Výroční tisková konference Lufthansy (foto: Lufthansa)
Německá kancléřka Angela Merkelová si je výhrad Evropské komise vědoma. „Bude to ještě tuhý boj,“ prohlásila kancléřka. Přesto však nechce komisi nechat do německého řešení mluvit. Odbory postoj německé vlády proti Bruselu podporují. Zdůrazňují, že se jedná o společnost, která zaměstnává 138 tisíc pracovníků a také kritizují podmínku Evropské komise vzdát se přistávacích práv na hlavních hubech ve Frankfurtu a Mnichově. Na to by podle odborů jen doplatili ztrátou míst zejména tamní zaměstnanci Lufthansy. Odbory Verdi i Vereinigung Cockpit příslib německé státní pomoci Lufthanse v předloženém formátu vítají.