Návrh nového jízdního řádu již počítá se 2 ranními vlaky z Brna na letiště Vídeň a 2 nočními zpět
12.06.2022 - Česká republika
V návrhu nového jízdního řádu od 12. prosince se již počítá se čtyřmi páry přímých vlaků z České republiky na letiště Vídeň. Ke stávajícím 2 spojům (tak jak jsou již v prodeji na letošní léto) přidá Regiojet ještě jeden ranní spoj z Brna a večerní spoj zpět.
Nový přímý ranní spoj na letiště ve Vídni plánují přidat rovněž i České dráhy, a to vlakem typu Railjet. Nazpět pojede okolo půlnoci. Pro tento spoj Českých drah však nebyla před vydáním návrhu jízdního řádu na rozdíl od spojů Regiojetu kapacita tratí v Rakousku ještě potvrzena.
vlak typu Railjet společnosti České dráhy přijíždí na hlavní nádraží ve Vídni, listopad 2015 (autor: Kemenymate, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
Podle návrhu jízdního řádu od 12. prosince tak mají být k dispozici nově tyto ranní spoje přímo na letiště:
- Regiojet Ex1029: 3:48 (Brno), 4:20 (Břeclav), 5:23 (Wien Hbf), 5:40 (Flughafen Wien Schwechat - odhad)
- České dráhy Railjet 377: 4:22 (Brno), 4:55 (Břeclav), 5:49 (Wien Hbf), 6:05 (Flughafen Wien Schwechat - odhad)
Nově přibudou i noční přímé vlakové spoje z letiště do Brna.
- Regiojet Ex1028: 21:20 (Flughafen Wien Schwechat - odhad), 21:39 (Wien Hbf), 22:38 (Břeclav), 23:07 (Brno)
- České dráhy Railjet 376: 23:55 (Flughafen Wien Schwechat - odhad), 0:10 (Wien Hbf), 01:07 (Břeclav), 01:36 (Brno)
Časy příjezdů a odjezdů z letiště nebyly na rozdíl od hlavního nádraží ve Vídni v návrhu jízdního řádu přesně zveřejněny, protože smyslem zveřejněného dokumentu je koordinace kapacit železniční sítě v ČR. Proto se jedná výše jen o jejich odhad.
Railjet ÖBB na nádraží v podzemí letiště Vídeň, červenec 2019 (autor: JIP, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
Při pohledu na plánovaný čas příjezdů nočních vlaků do Brna si nelze nepovzdechnout, že je škoda, že tyto časy nebyly nastaveny tak, aby navazovaly na časy odjezdy proslavených brněnských nočních rozjezdů MHD od hlavního nádraží. Takto je jen těsně o pár minut minou. Nicméně i tak zřejmě bude jejich zavedení podle návrhu jízdního řádu velkým krokem vpřed v dostupnosti vídeňského letiště z Brna veřejnou dopravou.
noční rozjezd autobusů MHD od brněnského hlavního nádraží, říjen 2008 (autor: Pejsek10, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)
Ostatní Railjety Českých drah z Prahy přes Brno a Břeclav do Vídně zůstávají dle návrhu beze změny. Tedy bez zajížďky na letiště, neboť dále pokračují do Štýrského Hradce (Graz). Na hlavním nádraží ve Vídni je z nich nutno přestoupit na vlaky ÖBB, které jezdí na letiště v taktu 30 minut. První z Railjetů do Vídně odjíždí z Prahy ve 4:24, v Brně má být v 7:22. Railjety odjíždějí ve 2 hodinovém taktu pod názvem Vindobona. Poslední z nich odjíždí z Prahy v 18:24, z Brna v 21:22. Nazpět jede první z nich z vídeňského hlavního nádraží v 7:10, poslední v 19:10. O 2 hodiny později je ještě v plánu Railjet, který má však končit v Brně.
Konkurenční Regiojet by měl i nadále provozovat mezi Prahou a Vídní 4 páry vlaků s odjezdem z Prahy v 05:45, 08:45, 12:45 a 15:45 respektive z Brna v 08:48, 11:48, 15:48 a 18:48 s příjezdem na hlavní nádraží ve Vídni v 10:21, 13:21, 17:21 a 20:21. Právě druhý a čtvrtý z nich s příjezdem do Vídně ve 13:21 a 20:21 má podobně jako přes letošní léto přímo zajíždět na letiště Vídeň. Nazpět z Vídně odjíždí vlaky Regiojetu v 6:39, 10:39, 14:39 a 17:39. Nově pojede první a třetí z nich přímo z letiště. Odhadem s odjezdy zhruba v 6:20 a 14:20 z letiště.
vlak společnosti Regiojet na hlavním nádraží v Praze, leden 2019 (autor: Alex Noble, Wikimedia Commons)
Pokud budou nově plánované ranní a noční přímé spoje z Brna na letiště ve Vídni úspěšné, lze očekávat, že železniční dopravci začnou v příštích letech zvažovat i podobné spoje, které by s letištěm přímo spojily i Olomoucko nebo Ostravsko a po koridoru směrem na Vídeň i Přerovsko, Zlínsko a Slovácko. Ale nepředbíhejme. Velkou neznámou je totiž kapacita rakouské tratě na letiště, kde lze očekávat spíše ochotu k přidání jen nočních a ranních spojů.
Nicméně v návrhu jízdního řádu je již vidět i nový spoj Regiojetu z Bohumína (2:50) přes Přerov a Břeclav s příjezdem pouze na hlavní nádraží ve Vídni v 07:00 ráno. Kapacita zahraničních tratí pro něj rovněž ještě nebyla potvrzena. Podle návrhu by měl na rozdíl od Nightjetu ÖBB, který staví jen v Ostravě (2:24) a Břeclavi, stavět navíc i v Přerově (03:50) a Otrokovicích (04:05). Zajíždět by měl i po cestě do Vídně i do Bratislavy (05:45). Nazpět pojede z hlavního nádraží ve Vídni v 21:07, přes Bratislavu (22:20), Břeclav, Otrokovice, Přerov, Ostravu (1:12) zpět do Bohumína. Kromě tohoto spoje plánuje Regiojet po stejné trati spojit západní rakouské Alpy s Varšavou. Vlak ze směru Feldkirch má odjíždět z Vídně do Varšavy v 0:37, stavět má rovněž v Břeclavi, Otrokovicích, Přerově, Ostravě (3:44) a Bohumíně. Nazpět ze směru od Varšavy do Vídně je tento spoj k příjezdu na letiště méně vhodný, neboť má přijet ze směru z Ostravy (0:27) do Vídně již v 3:32 - v době, kdy vlaky ÖBB z hlavního nádraží na letiště ještě nejezdí. Alespoň však přes noc jedou od hlavního nádraží busy společnosti Vienna Airport Lines. Tyto nové vlakové spoje by se tak cestovatelům mohly hodit, neboť vhodně doplňují stávající nabídku řídkých spojů ČD/ÖBB z Vídně na koridoru přes Přerov a Ostravu.
Je zřejmé, že čím bude lepší napojení letiště ve Vídni přeshraniční veřejnou dopravou, tím jeho význam pro cesty z velké části České republiky i nadále poroste. Zvlášť v kontrastu, když projekt železničního připojení pražského letiště v jeho současné podobě s přímými vlaky z jiných měst než z Prahy a Kladna nepočítá.