Na Atatürkově letišti v Istanbulu skončil pravidelný provoz
08.04.2019 - Evropa
Z Atatürkova letiště v Istanbulu odstartoval v sobotu ve 2:00 poslední letoun na pravidelné lince. Jednalo se o Boeing 777-300ER společnosti Turkish Airlines letící na lince TK54 do Singapuru. Letiště sloužilo civilnímu provozu 86 let.
Poslední pravidelný let byl vypraven s nezbytnou ceremonií, které se zúčastnil i předseda představenstva Turkish Airlines İlker Aycı. Souběžně probíhal přesun letištní techniky na nové istanbulské letiště. V sobotu ve 14:00 pak nové istanbulské letiště převzalo veškerý provoz a nahradilo tak Atatürkova letiště.
Historie Atatürkova letiště sahá až do roku 1924, kdy v Yeşilköy vzniklo vojenské letiště. Začátkem 30. let 20. století byla vedle vojenského hangáru vybudována také budova pro cestující a letiště začalo v únoru 1933 sloužit civilním letům, když zde odstartoval první let s cestujícími do hlavního města Ankary.
Po 2. světové válce se rozhodla turecká vláda pro zásadní rozšíření a vybudování mezinárodního letiště Istanbul-Yeşilköy. V roce 1947 vláda uzavřela kontrakt s americkou společností Westinghouse Electric Corporation, která letiště ve spolupráci s místními firmami vybudovala v letech 1949-53. Nové letiště s 2300 metrů dlouhou dráhou a v té době velmi moderním vybavením bylo uvedeno do provozu 1. srpna 1953.
V roce 1963 využil letiště Istanbul-Yeşilköy také britský agent James Bond (zdroj: pranit bhagat/YouTube)
Začátkem 60. let 20. století došlo k rozšíření a modernizaci letiště a v roce 1968 byla zahájena výstavba druhé ranveje. Dráha o délce 3000 metrů byla uvedena do provozu v listopadu 1972. Rychlý růst počtu cestujících si vyžádal v polovině 70. let další rozšíření prostorů pro odbavení. V roce 1983 byl otevřen nový terminál pro mezinárodní lety. V roce 1985 pak letiště získalo jméno zakladatele tureckého státu Atatürka. Další výrazné rozšíření prostor pro cestující přišlo v roce 2000, kdy byl otevřen nový terminál, který byl vybodován v rekordním čase 22 měsíců. Současně získalo letiště třetí dráhu dlouhou 3000 metrů.
Terminál pro mezinárodní lety otevřený v roce 1983. Původné projekt ze začátku 70. let počítal se čtveřicí těchto terminálů (foto: SALTOnline/Wikimedia Commons)
Po roce 2002 odstartoval impozantní růst počtu odbavených cestujících z 12,1 milionů cestujících v roce 2002 až na 68,2 v loňském roce. Tento růst je spojen zejména s expanzí Turkish Airlines na mezinárodních linkách a využíváním letiště jako důležitého přestupního hubu.
A co se stane s letištěm po jeho uzavření? V loňském roce oznámil turecký prezident Recep Erdogan v televizním interview, že letiště bude přeměněno ve velkou „lidovou zahradu“. Podobné zahrady mají vyrůst také v dalších tureckých městech na místech starých stadionů.