Mitsubishi přišly o velkou objednávky na letouny SpaceJet
31.10.2019 - USA & Kanada
Mitsubishi Aircraft dnes oznámily, že americký Trans States Holdings zrušil objednávku na 50 letadel SpaceJet M90 (dříve MRJ90) a opci na dalších 50 strojů. Japonský výrobce letadel v prohlášení uvedl, že důvodem zrušení bylo to, že větší M90 nesplňuje ustanovení uzavřené mezi velkými leteckými společnostmi s odborovými organizacemi pilotů (tzv. scope clause), jež omezují velikost kapacity regionálních aerolinií.
SpaceJet M90 vystavený na letošním pařížském aerosalonu (foto: Tomáš Hampl)
American Airlines, Delta Air Lines a United Airlines v dohodách s odbory souhlasily s omezením velikosti regionálního letadla na 76 míst a maximální vzletovou hmotnost 39000 kg. Toto ustanovení tak limituje možnost nasazení letadel SpaceJet M90 u aerolinií zajišťujících regionální lety pro tyto dopravce. Trans States Holdings zastřešuje společnosti Compass Airlines, GoJet Airlines a Trans States Airlines, které létají pro velké aerolinie pod značkami American Eagle, Delta Connection a United Express.
„Trans States Holdings je dlouhodobým přívržencem našeho leteckého programu a těšíme se na pokračování diskusí o možné objednávce letadel SpaceJet M100,“ uvedl Hisakazu Mizutani, prezident Mitsubishi Aircraft, v prohlášení zveřejněném na webu firmy. Kontrakt byl uzavřen v roce 2011, kdy se očekávalo, že dojde k uvolnění těchto restrikcí týkajících se velikostí letadel.
MRJ-90 v barvách Trans States Holdings, vizualizace zveřejněná v roce 2009 (foto: Mitsubishi Aircraft)
Podle Mizutaniho reagovaly Mitsubishi Aircraft na situaci na trhu USA. Společnost letos v červnu představila na pařížské aerosalonu nový model Mitsubishi SpaceJet M100, které je menší a svou kapacitou odpovídá klauzulím uzavřeným s odbory. Letoun je dlouhý 34,5 metru a má dolet 3540 kilometrů. V uspořádání kabiny do jedné třídy má kapacitu 84 cestujících, ve dvou třídách pojme 76 cestujících, což přesně odpovídá limitu scope clause.
Omezení vyplývající dohod s odbory pilotů se dotýkají i dalších výrobců regionálních letadel, například Embraeru a Bombardieru. Ti vyvíjejí pro americký trh speciální verze určené pro potřeby amerických regionálních aerolinií. Naposledy tak Bombardier letos představil CRJ550 pro 50 cestujících odvozený z CRJ700.