MEA převzala první Airbus A321neo, první letoun s novým livery
10.07.2020 - Asie & Austrálie
Svůj první Airbus A321neo zařadila do své flotily letecká společnost MEA - Middle East Airlines. MEA původně objednala v roce 2013 pět letadel A320neo a pět A321neo. V roce 2018 svoji objednávku upravila na jedenáct strojů A321neo. Vloni na pařížském aerosalonu MEA překvapila kontraktem na dodávku čtyř Airbusů A321XLR. Celkem tak společnost závazně objednala 15 strojů A321neo různých verzí.
První Airbus A321neo společnosti MEA - Middle East Airlines, zároveň první letoun v novém livery (foto: Airbus)
Nové letouny A321neo mají ve flotile libanonské společnosti postupně nahrazovat starší Airbusy A320. V letošním roce plánuje MEA převzít další čtyři letouny A321neo, na příští rok je plánována dodávka další čtyř strojů. Zbylé dva letouny mají být dodány v roce 2022. Nahrazování A320 novými letadly A321neo bude znamenat rovněž navýšení kapacity. Společnost své A320 provozuje v konfiguraci pro 126 cestujících, A321neo mají létat v uspořádání pro 160 pasažérů.
Nový Airbus A321neo nese zbrusu nové livery tohoto libanonského dopravce. Netradičně je novým výrazným prvkem modrá barva. Dosud livery MEA se skládalo jen z červené a zelené barvy, jež odpovídají barvám vlajky Libanonu. Oproti předchozímu vzhledu je na svislých ocasních plochách jen část cedru, národního symbolu země. Barva stromu je nyní v odlišném odstínu oproti libanonské vlajce.
Nový A321neo po slavnostním uvítání na bejrútském letišti (zdroj: MEA)
Převzetí prvního A321neo znamená zahájení výrazné modernizace flotily společnosti. V příštím roce mám MEA převzít čtyři objednané Airbusy A330-900neo. Na rok 2023 je pak plánováno dodání prvního Airbusu A321XLR. MEA byla vloni vůbec první společností, která tuto novou verzi A321neo objednala.
Letecká společnost MEA vznikla v roce 1945 jako soukromá obchodní společnost. S letouny Douglas DC-3 zahájila pravidelné lety z Bejrútu do Sýrie, Egypta, na Kypr a později také do Saúdské Arábie a Kuvajtu. V 50. letech 20. století společnost rychle rostla, také díky úzké spolupráci s britskou aerolinií BOAC a americkým Pan Am. Letiště v Bejrútu bylo tehdy důležitým uzlem pro celý Blízký východ. V roce 1963 došlo ke spojení s konkurenční aerolinií Air Liban, která vznikla rovněž v roce 1945. Později společnost ještě převzala Lebanese International Airways.
Jeden snímek z historie MEA, začátkem 60. let 20. století společnost začala provozovat také letouny Comet 4C (foto: Ken Fielding/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)
Slibný vývoj MEA však byl zastaven ozbrojenými konflikty v Libanonu. Nejdříve speciální izraelské komando v prosinci 1968 v odvetě za palestinský útok na letoun El Al zničilo dvanáct letadel MEA na letišti v Bejrútu, později v 70. a 80. letech společnost utrpěla značné ztráty kvůli občanské válce v Libanonu. Po ukončení konfliktu se již nepodařilo obnovit dřívější postavení MEA a letiště v Bejrútu v regionu.