Mario Draghi bude muset v příštích dnech rozhodnout o osudu ITA Airways

22.08.2022 - Evropa



V posledních srpnových dnech se odstupující italský premiér Mario Draghi bude muset rozhodnout, jak Itálie dále naloží s plánem na privatizaci společnosti ITA Airways. O tu projevily zájem dvě skupiny firem. Na jedné straně MSC-Lufthansa a na druhé fond Certares, který hodlá spolupracovat na převzetí ITA s AirFrance-KLM. Jenže z obou dosavadních nabídek je italská strana rozpačitá. Letecké společnosti jsou vyčerpané z pandemie, letošního provozně náročného léta a vidiny možné blížící se recese. Za prodej většinového podílu ve společnosti ITA očekávala Itálie větší sumu, než jaká je aktuálně ve hře. Podle deníku Il Messagero má italská vláda aktuálně na stole nejlepší nabídku od koncernu MSC-Lufthansa, která za 80% podíl v ITA Airways nabízí 853 miliónů euro. Obě skupiny však mají podle jiného italského deníku Corriere della Sera čas do dnešní půlnoci své nabídky ještě vylepšit.

Mario Draghi, mezi lety 2011 a 2019 bývalý guvernér Evropské centrální banky, který nedávno, dne 21.7.2022, rezignoval na funkci italského premiéra, má nyní v zásadě 3 možnosti jak se rozhodnout. Buď rozhodne kdo v ITA převezme většinový podíl nebo privatizaci odloží, případně úplně zruší.

Zrušením privatizace by však Itálie mohla ohrozit samotnou existenci dopravce, neboť bez další státní pomoci by ITA zřejmě nepřežila příští rok. A další státní pomoc je v přímém rozporu s rozhodnutím Evropské komise o celém projektu ITA.

Pokud by Itálie zvolila nabídku fondu Certares a AirFrance-KLM, byla by to volba s velkou otázkou dalšího rozvoje společnosti ITA Airways. AirFrance-KLM totiž podle obeznámených zdrojů projevují o ITA jen vlažný zájem a fond Certares by zase nejraději získal jen nadpoloviční 55-60% podíl, aby ušetřil na nákupu většího podílu ve společnosti. Fond by poté zřejmě usiloval o vstup společnosti ITA na burzu, o zhodnocení a následný prodej svého podílu na burze. Vlastně by se tak jednalo o odloženou konečnou privatizaci formou prodeje akcií společnosti na burze. Existuje také možnost, že by pak část akcií mohla být přeprodána a koupena společností Delta Air Lines, dalšího člena aliance SkyTeam, která si také v minulosti s možností koupě podílu v ITA pohrávala. Jenže oficiální nabídku nakonec nepodala.

Jako nejvýhodnější z pohledu možné budoucnosti společnosti ITA se tak momentálně stále jeví nabídka konsorcia MSC a Lufthansy. Nabídka kosorcia totiž pokrývá všechny klíčové aspekty, jako je konektivita, ekonomická udržitelnost, záruka zaměstnanosti, rozvoj průmyslu a italských letišť, rozvoj nákladní dopravy. Kromě jediného aspektu. A tím je nabídnutá cena za 80% podíl v ITA. Je sice vyšší než co nyní nabízí fond Certares, avšak konsorcium MSC a Lufthansa zase požaduje získání většího podílu.

Odstupující vládu Maria Draghiho tak zřejmě čeká ohledně privatizace ITA těžké rozhodnutí. I když mnoho možností jí nezbývá. Navíc je možné, že v příštích měsících dojde v důsledku drahých energií a potravin zejména v Evropě k výrazné hospodářské recesi a lepší nabídky na odkup ITA se prostě již neobjeví. Navíc během recese může dojít stupňujícím se finančním problémům zadlužených zemí. Právě Itálie jakožto země s vysokým a stále narůstajícím státním dluhem je žhavým evropským kandidátem na budoucí vážné finanční problémy, ve srovnání s nimiž bude nízká cena za privatizaci společnosti ITA jen malichernou záležitostí. Je velmi pravděpodobné, že zpětně bude zřetelně vidět, že nejlepší rozhodnutí italské vlády co mohla v srpnu 2022 učinit, bylo rychlé rozhodnutí typu "lepší vrabec v hrsti než státní ITA ".

Airbus A330-200 společnosti ITA Airways na letišti v Edmontonu, kam letadlo přivezlo papeže Františka na návštěvu Kanady, červenec 2022 (autor: Khoshhat, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata