Malaysia Airlines hrozí likvidace, firma chce snížení leasingů
15.10.2020 - Asie & Austrálie
Letecké společností Malaysia Airlines hrozí bezprostřední zastavení provozu a likvidace. Den ode dne je přitom tento scénář pravděpodobnější.
Začátkem tohoto měsíce Malaysia Airlines oznámily, že zahájí naléhavou restrukturalizaci. Ta měla zahrnovat drastické snížení nákladů včetně snížení plateb za pronajatá letadla, snížení mezd zaměstnanců, přehodnocení flotily a sítě linek. Důvodem jsou značné ztráty způsobené dopady pandemie koronaviru, které dosahují výše okolo 84 milionů dolarů měsíčně.
V současnosti mají Malaysia Airlines ve své flotile šest letadel Airbus A350-900 (foto: Masakatsu Ukon/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Podle místních médií společnost obeslala pronajímatele a věřitele s plánem restrukturalizace. Leasingové společnosti údajně požádala o snížení leasingových splátek až o 75 %. Šéf společnosti Izham Ismail v rozhovoru pro ekonomický server The Edge uvedl, že pokud pronajímatelé nepodpoří plán restrukturalizace, nebude mít jinou možnost než aerolinii zavřít.
Server Flightglobal tento týden uvedl, že pronajímatelé reprezentující 70 % pronajatých letadel tento restrukturalizační plán odmítli s tím, že je nevhodný a chybný. V případě jeho přijetí by tito pronajímatelé postupovali právní cestou. Věřitelé zastupujících 30 % s plánem vyslovili souhlas. Společnost dříve uvedla, že v případě nepřijetí plánu nebude schopna uhradit leasingové splátky koncem listopadu.
Stý vyrobený Airbus A380 byl dodán Malaysia Airlines. Společnost objednala celkem šest letadel A380 (foto: Laurent Errera/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Podle předloženého restrukturalizačního plánu by měla aerolinie dosáhnout ziskovosti v roce 2023 ovšem za předpokladu, že poptávka v polovině roku 2022 se vrátí na úroveň roku 2019. Plán počítal s finanční injekcí od akcionáře, kterým je suverénní fond Khazanah Nacional. Ta by umožnila společnosti přežít nejsložitější období v příštích několika měsících.
Po vypuknutí pandemie koronaviru malajská vláda svého národního leteckého dopravce podporovala. Před několika dny však malajský ministr financí Tengku Zafrul Aziz v televizním rozhovoru uvedl, že Malaysia Airlines nemohou od vlády očekávat jakoukoliv finanční podporu a další osud aerolinie je fondu Khazanah Nacional.
Fond není příliš nakloněn dalšímu financování provozu Malaysia Airlines bez přijetí restrukturalizačního plánu. Důvodem jsou prohlubující se ztráty společnosti, které fond zatěžují. V případě delšího financování by musel fond prodat některá svá aktiva či si zajistit půjčku.
Agentura Reuters informovala, že ve hře je i „plán B“ pro případ, že by Malaysia Airlines skutečně ukončily provoz. Podle tohoto plánu by se novou národní aerolinií mohla stát společnost Firefly. Fond by do této aerolinie, která je dceřinou společností Malaysia Aviation Group (MAG), mohl nasměrovat svou finanční podporu. Firefly by si pak mohla dojednat nové pronájmy letadel za příhodnějších podmínek. Ve hře by mohly být pronájmy menších letadel, které by více odpovídaly aktuální poptávce na trhu.
Budoucí národní dopravce Malajsie? Firefly - ATR 72-500 (foto: M Radzi Desa/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)
Z výše uvedeného je zřejmé, že i když se podaří Malaysia Airlines zachránit nebo nastane „plán B“, tak národní letecký dopravce Malajsie bude v budoucnu výrazně menší, než jak jsme jej dosud znali. Časy, kdy létal s velkými dálkovými letadly typu Airbus A380 do vzdálených destinací budou již minulostí. Společnost se bude alespoň po nějaký čas více koncentrovat na vnitrostátní linky a mezinárodní lety v rámci svého regionu.