Mahan Air získal i přes sankce Airbusy A340-600
15.05.2015 - Asie & Austrálie
Iránská letecká společnost Mahan Air koupila minulý týden sedm starších letounů Airbus A340-600, jeden Airbus A340-300 a jeden Airbus A321. Kupní cena nebyla zveřejněna, hodnota získaných letadel se odhaduje na 300 milionů dolarů. Iránská agentura ISNA připomněla, že Airbus A340-600 je největším letounem, který byl do Iránu po Islámské revoluci dovezen. Zakoupené letouny byly vyrobeny v letech 2001-09 a budou tak patřit mezi nejmladší iránská dopravní letadla. Airbusy A340-600, které byly původně vyrobeny pro Virgin Atlantic Airways, se po několika pronájmech dostaly přes Hi-Fly Malta k irácké společnosti Al-Naser Airlines. V Iráku byly několik měsíců odstaveny a to až do minulého týdne, kdy přelétly do Iráku.
Mezinárodní sankce, které byly na Irán uvaleny kvůli jeho jadernému programu, zakazují dovoz dopravních letadel do této země. V reakci na dohodu o zmrazení iránského jaderného programu, přistoupily velmoci v roce 2014 ke zmírnění embarga a umožnily Iránu nákup náhradních dílů pro civilní letadla. Vedle mezinárodních sankcí zavedly USA v roce 1995 také vlastní embargo na dovoz letadel. Kromě toho se na zvláštní americký sankční seznam dostal v roce 2011 i samotný Mahan Air. Důvodem je údajné napojení na iránské revoluční gardy, kdy aerlinie přepravovala členy elitních jednotek Quad a představitele Hizballáhu na jejich mise do zahraničí. Americké firmy tak mají zakázány jakýkoliv obchodní styk s Mahan Air. Navíc USA uplatňují extrateritoriální princip, kdy postihují i neamerické firmy za nedodržování svých sankcí.
Není divu, že zakoupení letadel A340 a A321 společnosti Mahan Air vzbudilo pozornost. Iránská média mluví o praktickém zhroucení sankcí a důležitém impulsu pro rozvoj letecké dopravy v zemi. Mezinárodní sankce se totiž výrazně podepsaly nejen na stárnutí flotil iránských společností, ale i na samotné bezpečnosti letů. Představitelé iránského civilního letectví dříve uvedli, že země by k modernizaci flotily civilních letadel potřebovala během příštích deseti let nakoupit 400-500 dopravních letadel.
Průměrné stáří flotil u vybraných iránských společností:
- Caspian Airlines – 24 let
- Iran Air – 26,8 let
- Iran Aseman Airlines – 23 let
- Kish Air – 22,6 let
- Mahan Air – 24,5 let
- Qeshm Airlines – 21,3 let
Zdroj: planespotters.net
Očekává se, že v případě úspěšného završení jednání o iránském nukleárním programu by došlo k uvolnění sankcí a ke zrušení omezení na dovoz dopravních letadel. Iránské letecké společnosti by tak mohly nakupovat nové letouny přímo u výrobců. Vzhledem k potenciálu iránského trhu by si v případě zrušení sankcí v Teheránu podávali dveře všichni významní výrobci dopravních letadel. Podle některých zpráv neoficiální jednání s některými výrobci již v současnosti probíhají, takže první kontrakty by mohly být uzavřeny bezprostředně po případném zrušení sankcí na dovoz letadel.