Lufthansa svádí s Evropskou komisí papírovou bitvu o převzetí ITA Airways

17.05.2024 13:05 - Evropa



Nejpozději 4. července má evropský anitmonopolní regulátor rozhodnout o navrženém převzetí 41 % podílu ve společnosti ITA Airways Lufthansou. Podle zdrojů agentury Reuters však i poslední opatření navržená Lufthansou ve prospěch zachování konkurenčního prostředí se neshledávají v Evropské komisi s pozitivním přijetím. Zcela reálně tak existuje možnost, že by Evropská komise Lufthanse převzetí ITA Airways zakázala. To by pak mohlo ovlivnit i další návrhy na fúzi evropských leteckých společností jako je například probíhající řízení o převzetí španělské letecké společnosti Air Europa skupinou IAG nebo ovlivnit ochotu jednotlivých vlád privatizovat letecké společnosti s vysokou státní účastí - jako je například TAP Air Portugal.

Generální ředitel Lufthansy Carsten Spohr vidí nyní rozhodující fázi jednání o podmínkách zachování hospodářské soutěže při převzetí ITA Airways - a byl by rád, aby se celá záležitost vyřešila co nejdříve. Lufthansa proto minulý týden v Bruselu předložila další blíže nespecifikované ústupky. Podle zdrojů agentury Reuters se týkají ústupků ohledně slotů v Miláně na letišti Linate. Podle neoficiálních zdrojů byl na stole návrh Lufthansy, že by čtyřicet slotů na tamním letišti mělo přejít ke konkurenci - easyJetu a společnosti Volotea. Dále podle těchto zdrojů obsahuje též návrh Lufthansy dvouleté pozdržení zapojení ITA Airways do společného aliančního transatlantického businessu, který Lufthansa úspěšně rozvíjí zejména s aliančními partnery jako je United Airlines a Air Canada. Dalším ústupkem Evropské komisi má být též Lufthansou navržený otevřený Interline, což by mohlo usnadnit vstup konkurentů na dálkových trasách do Itálie.

Jenže ani tyto návrhy Bruselu evidentně nestačí.

Na druhou stranu je ovšem vedení Lufthansy zejména v otázkách dalších ústupků na dálkových linkách pod tlakem vlastních akcionářů, kteří by samotní nakonec mohli raději chtít anulovat návrh na převzetí ITA Airways, než aby se Lufthansa měla uměle zbavit nebo omezit svá nejziskovějších spojení. Místo toho tak prý Lufthansa nedávno nabídla záruky kapacit pro dálkové lety - s cílem stabilizovat ceny letů.

Aktuálně tak Evropská komise obeslala konkurenci Lufthansy, aby se k nabízeným ústupkům s termínem do neděle 19.května vyjádřili.


Letadla společností Lufthansa a ITA Airways na letišti Fiumicino v Římě, květen 2022 (autor: Captain Raju, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata