Lufthansa se zajímá i o společnost Air Europa
10.09.2024 09:05 - Evropa
Podle německých médií Carsten Spohr, generální ředitel společnosti Lufthansa, stihl minulý týden navštívit nejen Portugalsko, aby tamní vládě představil zájem Lufthansy o získání minoritního podílu ve státním dopravci TAP Air Portugal, ale navštívil též Španělsko. Podle německého deníku Wirtschaftswoche zde jednal se zástupci společnosti Globalia, vlastníka letecké společnosti Air Europa.
Z její privatizace nedávno kvůli vysokým nárokům evropského antimonopolního orgánu opětovně vycouval koncern IAG. Původně měl společnost Air Europa odkoupit za 400 miliónů euro. A tak Air Europa by mohla být i pro Lufthansu "vhodnou nevěstou", možnou alternativou TAPu. Spohr si totiž uvědomuje, že by bylo strategicky výhodné mít na iberijském poloostrově dlouhodobého strategického partnera, či rovnou dceřinou společnost. Malá nabídka přímých spojení mezi Jižní Amerikou a Evropou je totiž achilovou patou skupiny Lufthansa. S převzetím ITA Airways se sice slabá pozice skupiny Lufthansa směrem do Jižní Ameriky vylepšila, ale i tak skupina značně zaostává za nejvyšší sedačkovou kapacitou, kterou mezi oběma kontinenty nabízí Iberia. Jenže Iberia to je jedna ze dvou hlavních leteckých společností konkurenčního koncernu IAG. Iberii následuje v nabídce sedačkové kapacity díky četným letům z Portugalska do Brazílie TAP a na třetím místě je právě Air Europa, která provozuje četné lety z Jižní Ameriky též do Madridu. Air Europa je sice členem konkurenční aliance Sky Team, ale na rozdíl od IAG by její případné převzetí nebo částečné převzetí Lufthansou nijak nesnížilo konkurenci na letišti v Madridu, což se pro IAG ukázalo jako nepřekonatelný požadavek ze strany antimonopolních orgánů EU.
Air Europa má flotilu 43 letadel Boeing, sedmnáct z nich je typu 737-800, patnáct jsou Boeingy 787-9 se 333 sedačkami ve dvou třídách a jedenáct je Boeingů 787-8 s kapacitou 296 sedaček. Dalších jedenáct Embraerů 195 a šest ATR 72-500 létá pod značkou Air Europa Express, sesterskou leteckou společností rovněž v majetku Globalie.
Německý tisk se shoduje v komentářích k cestě Spohra do Portugalska a Španělska v závěru, že i kdyby se Lufthansa nakonec ani v TAPu nebo v Air Europa neangažovala, kroky které nyní provádí Carsten Spohr mohou současné majitele TAPu i Air Europy povzbudit. Mohou tak za svůj podíl v těchto leteckých společnostech požadovat po konkurenci Lufthansy více než kdyby Lufthansa svůj zájem vůbec neprojevila.
Embraer 195 společnosti Air Europa Express na letišti v Madridu, prosinec 2015 (autor: FDV, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)