Lufthansa se rozhoduje o obnově nejmenších letadel ve flotile

29.10.2022 - Evropa



Společnost Deutsche Lufthansa AG plánuje brzy finalizovat strategické rozhodnutí o obměně nejmenších letadel, které má ve své flotile a ve flotilách svých dceřiných společností. Uvedl v rozhovoru pro server "AviationWeek.com" generální ředitel Carsten Spohr. Podle něj Lufthansa čelí na tradičních letištích, které spojuje se svými hlavními uzlovými letišti, narůstající konkurenci ze strany nízkonákladových společností, které s nízkou četností letů spojují přímým letem letiště mezi kterými dosud zákazníci létali pouze s přestupem v hubech Lufthansy. Narůstá rovněž konkurence jiných síťových dopravců, a tak Lufthansa se musí připravit na to, že bude hledat stále menší nové trhy, které se svými uzlovými letišti spojí přípojnými lety. Nyní pro tyto přípojné lety chce začít postupně obnovovat flotilu svých letadel. Aby byly přípojné lety konkurenceschopné, zajímá se Lufthansa o letadla s kapacitou 100-150 sedaček. Podle všeho o menších letadlech vedení Lufthansy neuvažuje. Ve hře je tak zřejmě objednávka letadel Airbus A220, Embraerů 195-E2, případně i navýšení objednávky Airbusů A320neo. Tato varianta je však málo pravděpodobná, neboť kapacita letadel A320neo je vyšší než uvažované rozmezí.

Bombardier CRJ-900LR je s 90 sedačkami aktuálně nejmenším letadlem ve flotile Lufthansy respektive některé z jejích dceřiných společností - konkrétně flotile Lufthansy CityLine, srpen 2015 (autor: Baldo Fabio Scotti, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Obnovu dálkových letadel má momentálně Lufthansa již naplánovanou - u Boeingu má objednáno 32 letadel Boeing 787-9 Dreamliner (první již dorazil) a 27 letadel Boeing 777-9. U Airbusu má zase objednávku na 27 letadel Airbus A350-900. Na krátké a střední tratě má nevyřízené objednávky na 25 letadel A321neo a 34 A320neo. Jenže tato letadla se zdají být stále příliš velká, aby nahradila nejmenší letadla ve flotile.

Samotná Lufthansa používá jako nejmenší stroje letadla Airbus A319 se 126 až 138 sedačkami. Ve flotile má těchto letadel hned 23. Nejstarší z nich, D-AILA se jménem Frankfurt nad Odrou má stáří již přes 26 let. Ovšem i dalších 12 letadel tohoto typu má Lufthansa ve flotile starších než 24 let.

Airbus A319 s registrací D-AILA je nejstarším letadlem s nejmenší sedačkovou kapacitou ve flotile Lufthansy, květen 2018 (autor: Mark Harkin, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Dceřiná společnost Lufthansa CityLine má hlavní úkol feeding německých hubů Lufthansy, proto se její flotila skládá výhradně z nejmenších letadel skupiny. Provozuje směs letadel Bombardier CRJ-900, Airbusů A319 a Embraerů 190. Bombardierů CRJ-900 má hned 28. Mají 90 sedaček a jsou umístěny jak v Mnichově (15 letadel), tak i ve Frankfurtu nad Mohanem (13 letadel). Jejich stáří je mezi 11 a 16 lety, proto jejich obnova zřejmě není nyní z důvodu zastarávání úplně nutná. Ovšem z 12 letadel Airbus A319, které CityLine provozuje výhradně na bázi v Mnichově, je polovina již starší než 24 let. Nejmladší letadlo A319 ve flotile CityLine má za sebou necelých 17 let provozu. Naopak nutná výměna není zcela jistě potřeba u stomístných Embraerů 190, kterých má CityLine ve flotile 9 a všechny jsou ve stáří 12-13 let. Jenže s nimi má Lufthansa jiné plány - plánuje je z CityLine převést na italskou dceru Air Dolomiti. Tato letadla mají dosud základnu ve Frankfurtu. První 2 z nich mají být převedena na Air Dolomiti již příští měsíc, v prosinci 2023 má k Air Dolomiti přejít poslední z nich.

Embraer 190 společnosti Lufthansa CityLine, říjen 2012 (autor: Konstantin von Wedelstaedt, Wikimedia Commons, GFDL 1.2)

Právě flotila Air Dolomiti se zřejmě v příštích měsících rozroste nejrychleji. Bude totiž profitovat z toho, že Lufthansa s rejdařstvím MSC neuspěla v soutěži o privatizaci ITA Airways. Ovšem italský trh zůstává pro Lufthansu stále velmi zajímavým a zřejmě hodlá dále rozvíjet své aktivity ve strategii feedingu hubů ve Frankfurtu a Mnichově z italských letišť. To má za úkol právě Air Dolomiti. Logické by bylo rozšíření této strategie též i o feeding hubů dceřiných společností v Curychu a Vídni, které jsou z Itálie blíže než huby německé. Air Dolomiti má ve flotile momentálně 17 letadel Embraer 195. 12 z nich má základnu v Mnichově, 5 ve Frankfurtu. Mají kapacitu 116 sedaček. Jejich stáří je 9-14 let a tudíž jejich obnova by neměla být ještě chvíli nutná.

Embraer 195LR společnosti Air Dolomiti na letišti v Mnichově, únor 2011 (autor: Michael Fellinger, Wikimedia Commons, CC-BY-3.0)

Embraery 195 ve verzi se 120 sedačkami provozuje také Austrian Airlines. Má jich ve flotile celkem 17. Všechna původně létala u CityLine. Jejich stáří je 10-13 let. Austrian se naopak zbavil letadel Airbus A319 a převedl je na CityLine. Ještě předtím, v květnu 2021, ovšem Austrian úplně ukončil provoz nejmenších letadel - vrtulových Bombardier Dash 8 Q400. Ty měly kapacitu 76 sedaček.

Brussels Airlines má ve flotile nejmenší typ letadla Airbus A319. Má jich celkem 15, se stářím mezi 12 a 21 lety. Rovněž Eurowings má nejmenší letadlo ve flotile Airbusy A319. Má jich celkem 31 se stářím 9 až 17 let.

Swiss International Air Lines zase provozuje poměrně mladou flotilu letadel Airbus A220. Menších A220-100 s kapacitou 125 sedaček má ve flotile 9 kusů, větších A220-300 se 145 sedačkami celkem 21. Jejich stáří je 1 rok až 7 let. Lufthansa může přes Swiss také stále využít nákupní opci na 30 letadel A220, která pochází ještě z dob kdy tento typ jako C Series objednával Swiss u tehdejšího výrobce - Bombardieru.


Airbus A220-100 společnosti Swiss, květen 2017 (autor: John Taggart, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Z výše uvedeného výčtu je patrné, že skupinu Lufthansu nejvíce tlačí náhrada stárnoucích Airbusů A319, zejména těch letadel, která mají nalétáno více než 24 let. Tato letadla mají kapacitu podle konfigurace cestovních tříd mezi 126 až 138 sedačkami. Rovněž strategie přesunutí stávajících letadel Embraer 190 s kapacitou 100 sedaček mezi CityLine a Air Dolomiti zřejmě způsobí poptávku po nových letadlech právě u CityLine, zejména tehdy, pokud Air Dolomiti bude přidávat nové destinace v Itálii místo toho, aby nyní pouze přebírala destinace nyní nalétávané Embraery pod CityLine.

Proto se jako nejžhavější kandidátem náhrad letadel se 100 až 150 sedačkami zdají být Airbusy A220, případně Embraery 195-E2. Airbusy A220 se dodávají ve verzi A220-100 typicky se 100 až 120 sedačkami nebo A220-300 s 120 až 150 sedačkami. Embraery 195-E2 mají 120 až 132 sedaček. Je však též možné, že Lufthansa v honbě za co nejnižšími náklady na sedačku nakonec rozhodne pro náhradu menších strojů letadly Airbus A320neo s kapacitou 165 až 195 sedaček. O menších Airbusech A319neo s kapacitou 140 až 160 sedaček zatím Lufthansa neuvažuje. Zřejmě proto, že cenový rozdíl mezi A319neo a A320neo není tolik výrazný a současně náklady na sedačku má A320neo výrazně příznivější. Proto se obecně letadla A319neo moc neprodávají. Letos například Airbus zatím dodal leteckým společnostem 169 letadel A321neo, 165 letadel A320neo ale jen 6 kusů letadel A319neo.

Embraer E195 společnosti Austrian Airlines (zdroj: media kit Austrian Airlines)

Nejpravděpodobnější se tak momentálně jeví mix větší objednávky nových letadel Airbus A220 a menší objednávky letadel Embraer 195-E2. Jednání s oběma výrobci totiž vede Lufthansa již více než jeden rok. Jaká strategie bude nakonec zvolena a kolik letadel kterého typu Lufthansa nakonec objedná tak záleží zejména na výsledku těchto jednání a podmínek, které výrobci Lufthanse nabídnou.

Jedno je však téměř jisté - projekt Lufthansa CityLine II, který management již dříve spustil s cílem ponížit mzdové náklady u přípojných letů, je nyní zastaven, a to díky soustavnému tlaku odborů. Původně plánovalo vedení Lufthansy, že po právní stránce již založená dceřiná společnost, která kopíruje CityLine bude mít na uzlech v Mnichově a Frankfurtu bázováno 40 letadel. Ovšem pro Lufthansu za příznivějších platových podmínek než mají piloti CityLine. Zastavení tohoto projektu tak zažehnalo hrozbu opakování stávky pilotů společností Lufthansa a také hrozbu stávky u Swiss. Lufthansa se zavázala, že do 30.6.2023 nebude do založené dceřiné společnosti přijímat piloty. Do té doby také platí mezi Lufthansou a odbory smír a nehrozí nebezpečí stávky. Obě strany do té doby mají klid na probrání dalších témat jako je zrušený závazek Lufthansy vůči pilotům označovaný jako Perspektivvereinbarung (PPV), který zaručoval minimální velikost flotily a pracovních míst.

Témata