Vedení Lufthansy plánuje zmenšit flotilu Eurowings
28.10.2022 - Evropa
Na rozdíl od dceřiných společností Austrian a Swiss, kde se management s nespokojenými piloty a palubním personálem minulý týden dohodl na kompromisu ohledně pracovních podmínek, zůstává situace u sesterské společnosti Eurowings na základnách v Německu nadále napjatá.
Požadavky odborů zůstávají neměnné. Pro Vereinigung Cockpit je hlavním požadavkem snížení pracovní zátěže pilotů. Toho má být dosaženo podle představ odborů mimo jiné omezením maximální doby letové služby a prodloužením doby odpočinku. Praxe společnosti Eurowings, která pravidelně plánuje zaměstnancům směny až do maximální výše zákonných limitů, vede ke značné zátěži pilotů, kterou chtějí odbory zmírnit. Maximální pracovní zatížení až na hranici je přípustné pouze občas jako výjimka, ale nesmí se stát podle odborů pravidlem.
I přes jednodenní stávku 6.10. a třídenní stávku 17-19.10. německých pilotů Eurowings sdružených pod odbory Vereinigung Cockpit dosud vedení společnosti Eurowings na požadavky odborů nepřistoupilo. Naopak. Debatu přitvrdil včera i generální ředitel Lufthansy, Carsten Spohr. Prohlásil, že "Eurowings není dlouhodobě podle hospodářských výsledků v pozici, jakou by si Lufthansa přála mít a i proto bude v roce 2023 flotila Eurowings menší než bylo dosud plánováno". I před pandemií byla totiž společnost Eurowings dlouhodobě ztrátová. V roce 2019 činila ztráta 166 miliónů euro, o rok dříve vykázala společnost dokonce ztrátu 231 miliónů euro. Naposledy dosáhla společnost Eurowings zisku v roce 2015. Již před pandemií pociťovala společnost Eurowings narůstající počet cestujících, kteří na vnitroněmeckém trhu přesedli do rychlovlaků ICE. Právě na vnitroněmecký trh a na obchodní klientelu a pendlery společnost cílila. Proto začala cílit své aktivity spíše na klienty letící na dovolenou. Prozatímní čtyři dny stávky pilotů však za sebou nechaly také bolestivý výpadek příjmů a díru v hospodaření v řádu jednotek stovek miliónů euro.
Z těchto důvodů se vedení Lufthansy ve čtvrtek rozhodlo, že Eurowings bude v létě roku 2023 létat s méně letadly než bylo původně v plánu. Skončí tak růstové plány společnosti a budou proškrtány nejméně ziskové trasy a Eurowings bude mít na základnách v Německu o 5 letadel méně. Management tvrdí, že na tomto rozhodnutí již nehodlá nic měnit.
Letos v létě provozovala společnost Eurowings flotilu 90 letadel (včetně pronajatých letadel s posádkami) se základnami v Německu, dalších 19 letadel provozovala sesterská Eurowings Europe, která mimo jiné provozuje základnu 3 letadel v Praze. Dalších 16 letadel provozovala Eurowings Discover, která se zaměřuje na dálkové turistické lety z německých letišť. Rozpor mezi německými zaměstnanci sdruženými v odborech Vereinigung Cockpit a vedením společnosti se tak ani Eurowings Europe ani Eurowings Discover netýká. Rovněž se netýká 15 pronajatých Airbusů A320 od společností Avion Express Malta, 6 letadel A220 od Air Baltic a 2 Boeingů 737-800 společnosti TUI fly, které z německých základen v režimu pronájmu letadla i s posádkou momentálně pro Eurowings také létají nebo přes letošní léto létaly. Podle nejnovějšího plánu vedení Lufthansy má mít Eurowings na základnách v Německu v létě roku 2023 celkem 76 vlastních letadel.
Airbus A319 společnosti Eurowings Europe ještě s rakouskou registrací před změnou sídla společnosti na Maltu, prosinec 2019 (Anna Zvereva, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)