Lufthansa je blízko získání souhlasu Evropské komise k převzetí ITA Airways
14.06.2024 00:55 - Evropa
Letecká společnost Lufthansa pravděpodobně získá souhlas Evropské komise (EK) k získání podílu v italské státní aerolinii ITA Airways. Uvedla ve čtvrtek v podvečer agentura Reuters s odkazem na své zdroje. Konečné rozhodnutí však EK podle agentury ještě nepřijala.
K významnému posunu v jednání došlo podle italských médií v posledních dnech, kdy se výrazně zintenzivnilo jednání o sporných otázkách. Jednalo se o linky do Severní Ameriky, kde se EK obává, že převzetím ITA Airways by mohlo dojít k narušení hospodářské soutěže. Dalším sporným bodem jsou dopady spojení na lety mezi Itálií a Německem a možnosti omezení konkurence na letištích Linate v Miláně a Fiumicino v Římě.
Podle zdrojů blízkých jednání je Lufthansa připravena k ústupkům v těchto bodech. U letů do Severní Ameriky, kde má Lufthansa společný podnik s United Airlines a Air Canada, by mohlo dojít k začlenění ITA Airways do tohoto společného podniku o dva roky později.
V dalším bodě Lufthansa je ochotna postoupit část slotů na letištích v Římě a Miláně konkurenčním leteckým společnostem. Ty by pak měly zajistit požadovanou konkurenci do měst, ze kterých operuje Lufthansa a další aerolinie skupiny. Neoficiální zdroje dříve uváděly, že sloty by měly být podstoupeny společnostem easyJet a Volotea.
(foto: ITA Airways)
Formálně má Evropská komise oznámit své rozhodnutí 4. července. Pak by nemělo stát Lufthanse v získání podílu v ITA Airways nic v cestě. V prvním kroku chce Lufthansa převzít 41% podíl v ITA Airways. Po dosažení dohodnutých milníků by německý dopravce mohl koupit dalších 49 % akcií a získat tak kontrolu nad italskou společností. Nakonec by mohl ITA Airways zcela převzít.
Za schválení dohody EK v posledních týdnech tvrdě lobboval šéf Lufthansy Carsten Spohr, ale také italští politici na čele s premiérkou Giorgiou Meloniovou. Průtahy ve schválení dohody byly příčinou značného napětí mezi Bruselem a Itálií.
Jak pro Spohra tak pro italské vládní činitele je získání souhlasu EK s transakcí velmi důležité. Podle mnoha expertů by Spohr případné neschválení dohody nemusel přežít. Již tak je vedení Lufthansy pod značným tlakem akcionářů. Pro italskou vládu by to vedle politického problému zase znamenalo, že musí řešit svou národní aerolinii a její budoucnost. ITA Airways je totiž od svého založení ve ztrátě, i když plánované. Samozřejmě, ale nikdy není jistota, že ve společnosti pod kontrolou státu musí jít vše podle plánu a hospodaření se překlopí do kladných čísel.