Lufthansa jde ve Frankfurtu do přímé konfrontace s Condorem

09.02.2021 - Evropa



V červnu 2020, kdy se objevily první zprávy o projektu Ocean, bylo jasné, že Lufthansa zřejmě začne konkurovat společnosti Condor v segmentu dálkových turistických letů. Koncem ledna 2021 Lufthansa projekt Ocean přejmenovala na Eurowings Discover, nicméně to je pouze změna jména brandu, nikoli podstaty business modelu. Nyní Eurowings Discover oznámil další dálkové turistické destinace, na kterých bude přímo konkurovat Condoru.

Již dříve oznámil Eurowings Discover plány na lety do Namibie, Windhoeku - bývalé německé kolonie a dosud velmi populární německé turistické destinace v Africe. Dále má v nabídce i lety z Frankfurtu do Karibiku - na Barbados a do Dominikánské republiky, na letiště Punta Cana. Nyní nově od listopadu 2021 plánuje Eurowings Discover také obsluhovat v Karibiku též jamajské letiště Montego Bay Sangster International (MBJ) a na Kubě letiště Juan Gulaberta Gómeze ve Varaderu (VRA). Obě mají být obsluhovány z Frankfurtu 3x týdně letadlem Airbusem A330-200. Obě destinace však v zimě 2021 rovněž plánoval obsluhovat z Frankfurtu také Condor - a to 1x týdně MBJ a 2x týdně VRA. Létat má Boeing 767-300.

Condor dosud těžil ze spolupráce s Lufthansou, která mu do jejich společného hubu přivážela cestující z jiných evropských měst. Dosud tak zákazníci Condoru mohli nalézt v jeho nabídce například kombinaci letů Lufthansy z Prahy nebo Vídně do Frankfurtu a tamní garantovaný přestup na dálkový let Condoru. Tuto spolupráci však Lufthansa loni vypověděla a tato spolupráce skončí v červnu 2021. Před nedávnem však podnikl Condor na Lufthansu frontální právní útok právě ohledně jednostranné výpovědi této feedovací code-share smlouvy. Její ukončení totiž citelně ohrožuje rentabilitu a samotnou podstatu dálkových letů Condoru z Frankfurtu.

Condor proti výpovědi smlouvy podal stížnost u německého antimonopolního úřadu. Obviňuje Lufthansu ze strategie cíleného vytlačování konkurence. Podle deníku "Der Spiegel" zvažuje Condor rovněž stížnost k Evropské unii. Základem této stížnosti má být fakt, že součástí 9 miliardového balíku německé státní pomoci, kterou loni obdržela Lufthansa je i klauzule o tom, že státní prostředky nesmí být použity za účelem konkurenčního boje. Za těchto podmínek pomoc Lufthanse stvrdila i Evropská unie. Právníci Condoru tak zvažují právní kroky vedoucí ke zpochybnění zda bylo těmto podmínkám státní pomoci skutečně vyhověno.


Otázkou nyní je, jaké jsou šance Condoru, že v právních bitvách uspěje. Jedno je však jisté. Současná situace se vůbec nelíbí ani německému státu ani daňovým poplatníkům, kteří jak Lufthanse tak i Condoru poskytli loni nemalé finanční prostředky, bez nichž by zřejmě ani jedna z obou leteckých společností nedokázala loňský rok vůbec přežít.


letadla Lufthansy a Condoru na letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, září 2001 (foto: Konstantin von Wedelstaedt, Wikimedia Commons)

Témata