Lufthansa a rejdařství MSC chtějí jednat o většině v ITA Airways
25.01.2022 - Evropa
Německá letecká společnost Lufthansa Group a švýcarsko-italská námořní společnost Mediterranean Shipping Company S.A. předaly v pondělí návrh italské vládě, aby s nimi zahájila jednání o prodeji většinového podílu v loni založené letecké společnosti ITA Airways.
Potvrdily se tak dlouholeté spekulace, že Lufthansa by chtěla dále posílit svůj podíl na italském trhu. V červenci roku 2003 totiž získala Lufthansa Group 100% podíl ve společnosti Air Dolomiti, která má sídlo ve Veroně. Air Dolomiti v současnosti provozuje flotilu 15 letadel Embraer 195. Letadla Air Dolomiti jsou nejvíce vidět v hubu Lufthansy v Mnichově, kam provozují feedovací lety především z menších italských letišť.
Embraer 195LR společnosti Air Dolomiti na letišti v Mnichově, leden 2017 (autor: Vasyatka, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
S cílem dále zvýšit svoji angažovanost v Itálii dokonce založila Lufthansa v Miláně v únoru roku 2009 dceřinou společnost Lufthansa Italia S.p.A., která fungovala s devíti letadly Airbus A319. Létala z báze v Miláně-Malpensa a to dokonce i na lince do Prahy. Tento projekt však neměl dlouhého trvání a Lufthansa jej v říjnu 2011 ukončila.
Airbus A319 společnosti Lufthansa Italia, prosinec 2009 (autor: Maarten Visser, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
V posledních letech se tak Lufthansa zaměřila na zvýšení podílu na italském trhu formou akvizice letecké společnosti. V hledáčku měla největší italskou leteckou společnost - Alitalii. Z rozhovorů o převzetí ovšem sešlo, neboť hlavní podmínkou Lufthansy bylo drastické zmenšení a zefektivnění dlouhodobě trvale ztrátové společnosti. Tehdy ovšem jednání narazila na silný odpor odborových organizací a italské vlády.
Ovšem dne 14.října 2021 dopravce Alitalia ukončil po 74 letch provoz a den poté ukutečnila první let zmenšená nástupnická ITA Airways. Ta nyní provozuje 52 letadel výhradně od výrobce Airbus, včetně 7 dálkových letadel A330-200. Letadla získala společnost po Alitalii. V prosinci finalizovala ITA Airways objednávku na 28 nových letadel Airbus. Rovněž jednala o pronájmu dalších letadel s leasingovými skupinami, zejména Air Lease Corporation na pronájmu dalších 31 letadel Airbus. Pronajatá letadla, zejména dálkové Airbusy, má mít ITA Airways k dispozici již v letošním roce.
Vedení společnosti ITA Airways je jasné, že společnost nebude mít dlouhodobě dobré vyhlídky na přežití na stále náročnějším leteckém trhu, pokud se do ní nezapojí strategický partner. Koncem října, 29.10.2021, tak oficiálně vstoupila do Sky Team aliance, jejímž členem bývala i Alitalia. Ovšem již v listopadu předseda správní rady společnosti ITA Airways Alfredo Altavilla vyjádřil v německému deníku Handelsblatt přání, aby se dlouhodobým strategickým partnerem stala právě německá Lufthansa, která je však členem konkurenční Star Alliance.
V médiích se rovněž objevují hlasy rozporující fakt, že by společnost Lufthansa Group by měla právě nyní investovat do akvizice jiné letecké společnosti, když sama přežila složité odbobí nástupu pandemie jen díky 9 miliardové státní pomoci. Tu sice v Německu již zcela splatila, ovšem její dceřiné společnosti v Belgii, Rakousku a Švýcarsku stále fungují jen díky státním finančním injekcím.
Letadla Lufthansy na letišti v Curychu. Vzadu letadlo již neexistující organizační složky Lufthansa Italia, červenec 2011(autor: aero icarus, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
Zřejmě si je vedení Lufthansy stále vědomo nejistého dalšího vývoje v letectví, a proto zvažuje získání jen menšinového - cca 40% podílu v ITA Airways. Aby italská vláda neměla i nadále v leteckém dopravci ITA většinu, vybralo si vedení Lufthansy jako strategického partnera akvizice rejdařskou společnost Mediterranean Shipping Company S.A. (MSC). Ta byla založena před 52 lety v Neapoli, aby několik let poté přesídlila do švýcarské Ženevy. Její hlavní činností je námořní nákladní doprava se zaměřením na převoz kontejnerů. V tomto oboru je světovou jedničkou. V roce 2021 provozovala 570 kontejnerových lodí a zaměstnávala přes 100.000 lidí ve 155 zemích světa. V roce 1989 byla založena dceřiná společnost MSC Cruises, která provozuje zhruba 20 výletních lodí plavících se pod panamskou nebo maltskou vlajkou. V tomto oboru podnikání nyní velmi zasaženém pandemií je MSC Cruises světovou trojkou.
Společně tak nyní Lufthansa a MSC mají do konce ledna předložit vedení ITA Airways a zástupcům italské vlády konkrétní plán přezetí většinového podílu. Současně žádají italskou vládu o tříměsíční lhůtu k exkluzivním jednáním o parametrech akvizice.
kontejnerová loď MSC Oliver v přístavu v Rotterdamu, březen 2018 (foto: kees torn, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)