Letový provoz nad Českem vloni vzrostl o polovinu, dosáhl 64 % úrovně před Covidem
26.01.2023 - Česká republika
Zástupci Řízení letového provozu ČR (ŘLP) ve čtvrtek na tiskové konferenci v Praze představili provozní výsledky za loňský rok. Ve vzdušném prostoru České republiky bylo zaznamenáno celkem 550 194 pohybů, což v porovnání s loňským rokem znamenalo nárůst o 52,2 %.
Ve srovnání s posledním rokem před vypuknutím pandemie Covid-19, tedy rokem 2019, dosáhl provoz úrovně 64 %. V roce 2019 bylo dosaženo v českém vzdušném prostoru 850 179 pohybů. V dlouhodobém srovnání byl loňský provoz přibližně stejný jako byl v roce 2005.
(ilustrační foto: ŘLP)
Průměrně každý den prolétlo vloni českým vzdušným prostorem 1507 letadel. Největším zákazníkem ŘLP byla nízkonákladová aerolinie Ryanair. Mezi další dva nejvýznamnější zákazníky státního podniku patří společnosti Turkish Airlines a Wizz Air. Český dopravce Smartwings byl největším zákazníkem ŘLP na Letišti Václava Havla Praha.
Zotavení leteckého provozu v českém vzdušném prostoru je výrazně pomalejší než evropský průměr, který dosáhl úrovně 83 % provozu roku 2019. Důvodem odlišného vývoje je úplná absence vnitrostátní letecké dopravy a dopady války na Ukrajině. Zde se jedná zejména o ukončení souvisejících letových tratí, minimálního provozu ukrajinských leteckých společností. Projevuje se také zákaz přeletů ruských a běloruských letadel. V celkovém součtu chybí průměrně 200 letů denně.
„Nadále bereme aktuální vývoj jako příležitost k dokončení konsolidace a přípravě na standardní období vývoje letecké dopravy. Tento proces zahrnuje nejenom klíčový prvek průběžného rozvoje nového hlavního systému pro řízení letového provozu TopSky, ale také optimalizaci našich služeb a výcvik potřebného počtu provozních zaměstnanců“, komentoval výsledky za rok 2022 Jan Klas, generální ředitel ŘLP ČR.
„Již 23. února 2023 se český vzdušný prostor stane součástí Jihovýchodního evropského prostoru volných tratí SEE FRA (pozn: South East Europe Free Route Airspace - Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Moldavsko). Tato výrazně zákaznicky orientovaná změna přispěje ke snížení emisí, zkrácení letových tratí, spotřeby paliva a naopak ke zvýšení letové efektivnosti a flexibilního plánování,“ uvedl dále Jan Klas.
Mapa SEE FRA prezentovaná na tiskové konferenci (foto: Tomáš Hampl)