Letouny Boeing 777–200ER na linkách KLM

12.02.2004 - Evropa



Společnost KLM do konce roku 2003 převzala čtyři stroje Boeing 777-200ER, kterými obnovuje svoji flotilu letounů pro mezikontinentální spoje a nahrazuje starší typy Boeing 747-300McDonnell Douglas MD 11. První z nich (PH-BQA) přistál na amsterodamském letišti Schiphol 25. října 2003. S novým typem ve své flotile KLM představila také modifikované barevné schema svých letadel – s elegantní tmavě modrou linkou podél trupu na rozhraní horní světle modré a dolní šedé. Později dojde k náhradě strojů Boeing 767 letouny Boieng 777-200ER spolu s Airbusy A 330-200. Čtyři dosud dodané B 777 operují na pravidelných přímých linkách do Toronta, New Yorku, Kapského Města a Nairobi. Postupně ovšem přibudou další destinace v Kanadě, USA a na Dálném Východě (Peking a Dillí – na těchto linkách dosud operovaly právě stroje Boeing 747-300 a MD 11). Celkem nizozemský vlajkový dopravce objednal deset strojů Boeing 777-200ER, desátý kus má být dodán v roce 2005.

KLM - Boeing 777
Boeing 777-200ER společnosti KLM. (Foto: Capital Photos)

Letouny Boeing 777 znamenají pro KLM kvalitativní skok v několika ohledech. Jednak jsou tyto dvoumotorové stroje vskutku impozantní: s rozpětím křídel 60,9 m, délkou 63,7 m a výškou 18,5 m jsou na všech letištích nepřehlédnutelné a můžeme jen litovat, že na Ruzyni je dosud vídáme jen velmi výjimečně. Díky svému doletu až 13 742 km mohou létat bez mezipřistání i do velmi vzdálených destinací. Pro cestující je podstatné, že disponují velmi prostornou a esteticky působivou kabinou. KLM zvolila konfiguraci s celkovým počtem 327 sedadel, 292 v ekonomické a 35 v obchodní třídě. Kabina World Business Class je zařízena a vybavena velmi komfortně. Kromě dostatku místa nabízí pohodlná křesla, která mají tři polohy: základní – vzpřímená, mírně sklopené opěradlo pro odpočinek a třetí je pro spánek – sklopení o 170°, tedy do téměř horizontální polohy. Dále nabízejí nafukovací bederní opěrku, masážní prvek a elektrickou přípojku s napětím 110 V umožňující použití přenosných počítačů bez adaptéru. Sedadla jsou navíc vybavena nastavitelnou privátní clonou a nastavitelnou opěrkou hlavy – tu mají i sedadla v turistické třídě. Všechna sedadla, tedy opět nejen ve třídě World Business, umožňují využít satelitní telefon a digitální zábavní systém audio-video, přičemž jsou vybavena obrazovkou a ovládacím panelem pro individuální volbu. Tento speciální systém pracuje na principu audio-video požadavku (AVOD) a cestující se tak mohou samostatně rozhodnout, kdy a co chtějí sledovat a poslouchat, případně i pracovat s e-mailovými aplikacemi věrnostního programu KLM Flying Dutchman, nebo rychle přepnout na informace o letu a podobně. K vysokému komfortu cestování bezpochyby přispívá i velmi tichý chod pohonných jednotek – a při pojíždění také speciálně upravený podvozek, účinně tlumící případné nerovnosti pojezdových drah i dráhy vzletové a přistávací.

KLM - Boeing 777
Boeing 777-200ER společnosti KLM. (Foto: Capital Photos)

Témata