Letiště v Amsterdamu-Schipholu má mít od listopadu 2023 ještě méně provozu
28.06.2022 - Evropa
Letiště v Amsterdamu-Schipholu se v poslední době objevuje v novinových titulcích relativně často mezi letišti, která mají z důvodu nedostatku personálu problémy zvládat současný nápor cestujících. Letiště dokáže v současnosti fungovat jen díky opatření omezení množství letů, které letiště ještě garantuje denně odbavit. Díky tomu jsou nuceny letecké společnosti v čele s KLM, která má na letišti svoji hlavní základnu rušit lety a omezovat provoz.
Nyní se pro KLM objevila další nepříjemná zpráva. A to od nizozemské vlády. Nejen, že KLM v Schipholu nemůže počítat s růstem, naopak zdá se, že místní sport KLM posledních dnů - škrtání letů - se stane standardem. A to kvůli ochraně obyvatelstva před hlukem leteckého provozu, jak rozhodla nizozemská vláda. Ta totiž nově rozhodla, že od listopadu 2023 omezí maximální počet pohybů na letišti v Schipholu na 440.000 za rok. To jest o 11% méně než byly maximální výkony letiště v roce 2019. To už je pro KLM velká rána. Dostaly by se tak s provozem zpět někam na úroveň roku 2014.
Nizozemská vláda ovšem do budoucna počítá, že by Schipholu mělo pomoci otevření letiště v Lelystadu - města asi 60km na východ od centra Amsterdamu. Sem by se měla soustředit zejména nabídka point-to-point letů. Jenže předtím je potřeba celé letiště přestavět a napojit na dopravní infrastrukturu. Proti tomu bojují soudními procesy místní obyvatelé, neboť se bojí zejména hlukové zátěže. Dosud jsou úspěšní a tak vláda Nizozemí rozhodnutím omezit Schiphol řekla "A", aniž by dokázala říci "B".
Navíc by ani získání povolení, přestavba a zprovoznění letiště v Lelystadu nebylo pro KLM dobrým řešením. Na rozdíl od nízkonákladové konkurence je totiž obchodní model společnosti KLM založen na přestupním uzlu, jehož efektivita roste s množstvím nabízených rotací a destinací. KLM nedokáže určit, na kterých linkách převažují point-to-point cestující a na kterých cestující, kteří budou přestupovat na návazný let. KLM tak doufá, že vláda své rozhodnutí ohledně stropu počtu pohybů na Schipholu ještě změní a uvědomí si, že by tím poškodila svého vlajkového dopravce, kterému by ve významné míře utekli přestupující cestující ke konkurenci a do jiných evropských přestupních uzlů.
Letiště a Amsterdamu-Schipholu, listopad 2014 (autor: qwesy qwsey, Wikimedia Commons, CC-BY-3.0)