Letecké společnosti v souvislosti s Brexitem oznámily odebrání hlasovacích práv britským akcionářům
04.01.2021 - Evropa
Přestože během vánočních svátků došlo na rozdíl od předchozího očekávání k dohodě o Brexitu, provedly letecké společnosti jako Ryanair a Wizzair jednorázový krok, který omezil hlasovací práva akcionářům se sídlem ve Velké Británii. Evropská regulace "Ownership and Control" vymezuje letecké společnosti, které mohou nabízet lety mezi dvěma letišti nacházejícími se v EU. Společnosti se sídlem mimo EU nebo se sídlem v EU, ale s většinovým vlastníkem se sídlem mimo EU tyto lety nabízet nesmí. Původně bylo cílem této regulace zabránění akvizicí evropských leteckých společností ze strany asijských, blízkovýchodních nebo amerických investorů.
Přidružené země se zvláštními dohodami s EU jako je Island, Lichtenštejnsko, Norsko nebo Švýcarsko však mají v tomto s EU vyjednánu výjimku. Británie nikoli. S Brexitem a odsunutím jeho účinků k 1.1.2021 se tak ocitla Británie i její investoři mimo EU. Ve vánoční dohodě mezi EU a Británií o Brexitu je ohledně tohoto tématu jen zmíněno přechodné 12ti měsíční období, kdy leteckým společnostem se sídlem v EU, které budou mít díky Brexitu nadpoloviční vlastnickou strukturou mimo EU, budou moci přechodně dál létat mezi dvěmi letišti v EU. Tuto situaci tak musí řešit společnosti jako je Ryanair, Wizzair, EasyJet nebo IAG.
Například před Brexitem měl Ryanair ještě v létě roku 53 procent akcionářů z EU, po Brexitu se však 60 procent jeho akcií ocitlo v rukou vlastníků sídlících mimo zmenšenou EU. Aby Ryanair neztratil licenci pro létání mezi dvěma městy v EU, rozhodl se management vlastníky z Británie omezit na hlasovacích právech. Ti mohou dále prodat tyto své akcie s hlasovacím právem jen občanům EU a to až do té doby, dokud nebudou občané EU držet více než 50 % akcií s hlasovacím právem. Do té doby si občané Velké Británie mohou koupit nově rovněž již jen akcie společnosti bez hlasovacího práva. Toto téma se rovněž týká podle Financial Times i druhého největšího držitele akcií Ryanairu - britského občana Baillie Gifforda.
Podobně postupuje i Wizzair, který měl výrazný problém, protože jeho akcie se obchodují na burze v Londýně a tudíž 80 procent akcií společnosti k 1.1.2021 se najednou ocitlo ve vlastnictví mimo EU. Management společnosti se tak rozhodl odebrat hlasovací práva až 60 procentům akcií v držení vlastníků mimo EU. Mělo by se tak stát podle principu LIFO - "last in, first out". Nejdříve tak budou hlasovacích práv zbaveni ti majitelé, kteří získali akcie naposledy. Postiženi tak budou mimo jiné významné britské investorské skupiny Jupiter, Legal & General Investment Management and Schroders.
Rovněž EasyJet bude muset zbavit část svých britských investorů hlasovacích práv, aby zvedl podíl vlastníků z EU ze současných 47 % na nadpoloviční většinu.
Analytici však největší problémy očekávají v koncernu IAG, který ovládá letecké společnosti jako British Airways, Iberia, Aer Lingus, Level nebo Vueling. Skupina dosud nevyčíslila kolik akcionářů z EU po Brexitu má.
symbolický příměr Brexitu - na vlajce EU zhasla jedna hvězda (autor: Asav, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)