Letecké společnosti, které zmizely ze scény v roce 2022
03.01.2023 - Evropa
Rok 2022 byl rokem uvolnění restrikcí a dlouho očekávaného oživení v letecké dopravě. Řada aerolinií však přes tento pozitivní vývoj řešila svou finanční situaci, která byla důsledkem předchozí pandemie. Někteří dopravci se nakonec rozhodli neobnovit své pozastavené lety, další je po několika měsících od obnovení definitivně. Přinášíme výčet leteckých společností, které v minulé roce ukončily lety nebo se tak stalo již dříve a vloni je čekala likvidace. V seznamu jsou zahrnuty také dopravci, kteří oficiálně jen vloni pozastavily lety, ale pravděpodobnost návratu k provozu není příliš vysoká.
AB Aviation
AB Aviation - Embraer 120 (foto: AB Aviation)
Malá regionální aerolinie ze souostroví Komory v Indickém oceánu byla nucena v březnu 2022 zastavit lety poté, co jí místní letecký úřad odebral osvědčení leteckého provozovatele. Důvodem tohoto kroku byly zjištěné nedostatky při havárii letounu Cessna 208D Grand Caravan, při které zahynulo koncem února 2022 celkem dvanáct cestujících a dva členové posádky. AB Aviation létala s letouny Embraer EMB-120 a Embraer ERJ-145 v rámci Komor, na ostrov Mayotte a do Tanzánie. Podle zprávy serveru Ch Aviation z konce loňského roku však společnost pracuje na znovuzískání osvědčení a obnovení provozu.
Air Choise One
Cessna 208B Grand Caravan společnosti Air Choice One (foto: Icyaviator/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)
Malou americkou aerolinie operující ze St. Louis převzala koncem března 2022 společnost Southern Airways Corporation. Následně v červenci byly lety pod licencí Air Choise One ukončeny. Letadla a provoz této společnosti byly následně převedeny pod Southern Airways. Společnost Air Choise One vznikla v roce 1979 jako Multi-Aero. Pravidelné lety byly zahájila v roce 2010 poté, co získala smlouvu na provoz dotovaných linek v rámci programu Essential Air Service. V poslední době létala s letouny Beechcraft 1900C a Cessna 208B Grand Caravan na regionálních linkách ze St. Louis do Jonesboro a Nashville.
Air Leap
ATR 72-500 švédské společnosti Air Leap (foto: Air Leap)
Švédská regionální aerolinie Air Leap oznámila 24. ledna 2022, že pozastavuje veškerý provoz. Podle oznámení zveřejněného na webu Air Leap další pokračování provozu nebylo již finančně možné. Společnost oznámila, že v rámci ochrany před věřiteli projde reorganizací. Před přerušením provozu provozovala čtyři Saaby 340B a jeden ATR 72-500. Termín dokončení reorganizace byl Air Leap v létě prodloužen do konce října, ale ani v tomto termínu společnost neobnovila provoz.
Blue Air
Blue Air provozoval také Boeingy 737 MAX 8. Po pozastavení letů byly letouny vráceny leasingové společnosti (foto: Blue Air)
Rumunská nízkonákladová aerolinie Blue Air nečekaně začátkem září pozastavila své lety poté, co jí rumunské úřady kvůli nezaplacení pokut zablokovaly účty. Jednalo se o pokuty ve výši 2,28 milionu lei (zhruba 11,5 milionu korun), které vyměřil rumunský úřad na ochranu spotřebitelů ANPC. Zprvu se mělo jednat o krátkodobé přerušení letů, termíny obnovení provozu byly zprvu posouvány, nakonec bylo obnovení provozu odloženo na neurčito. V dalších měsících společnost uváděla, že jedná s možnými investory o jejich vstupu a obnovení letů. V prosinci 2022 pak byla společnost zestátněna poté, co stát uplatnil své záruky, které získal od Blue Air výměnou za poskytnutí úvěru ve výši 300 milionů leu (367,5 milionů korun) po začátku pandemie. Společnost tehdy nabídla 75 % svých akcií jako záruku za tento úvěr.
Blue Panorama Airlines - Blu Express - Luke Air
Letouny Luke Air měly nezaměnitelné livery (foto: Luke Air)
Pandemie koronaviru a s ní spojené omezení tíživě dopadly také na italskou leteckou společnost Blue Panorama Airlines, která provozovala vedle charterových letů také pravidelné linky pod značkou Blu Express. Aerolinie od začátku pandemie procházela postupným rebrandigem na Luke Air včetně přechodu na zavádění nového livery letadel. Koncem října 2021 společnost oznámila, že kvůli nedostatku hotovosti pozastavuje provoz. Krátce na to požádala o ochranu před věřiteli. V roce 2022 se ukázalo, že pozastavení letů není dočasným opatřením, ale trvalým zastavením provozu. V polovině roku společnost vrátila své zbývající Airbusy A330-200 a v prosinci 2022 bylo oznámeno, že společnost půjde do likvidace.
CargoLogicAir
Boeing 747-8F britské nákladní společnosti CargoLogicAir (foto: Anna Zvereva/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Britský cargo dopravce CargoLogicAir byl nucen vloni v listopadu zastavit svůj provoz. Důvodem byly mezinárodní sankce přijaté po zahájení ruské invaze na Ukrajinu vůči firmám napojeným na Rusko. Společnost měla totiž vazby na ruskou skupinu Volga-Dnepr Group. Firma vstoupila do nucené správy a následně bylo rozhodnuto o její likvidaci. Společnost CargoLogicAir byla založena v roce 2015 a operovala ze své základny na londýnském letišti Stansted. Od svého založení však hospodařila se ztrátami, a tak v roce 2020 přerušila na několik měsíců veškerý provoz. Po restrukturalizaci se aerolinii poprvé podařilo dostat do zisku. CargoLogicAir provozoval dva nákladní letouny Boeing 747-400F.
CargoLogic Germany
CargoLogic Germany - Boeing 737-400F (foto: Anna Zvereva/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Německý cargo dopravce CargoLogic Germany byl po začátku ruské invaze nucen ukončit v březnu 2022 provoz. Důvodem byly sankce přijaté EU vůči firmám napojeným na Rusko. Aerolinie měla úzké vazby na ruskou skupinu Volga-Dnepr Group. Letadlům společnosti zakázal Spolkový úřad civilního letectví (LBA) létat ve vzdušném prostoru EU. Následně v průběhu května došlo k vyhlášení bankrotu společnosti a v srpnu 2022 k likvidaci společnosti. CargoLogic Germany byly založeny v roce 2013 a měly hlavní základnu na letišti v Lipsku. Společnost létala se čtyřmi Boeingy 737-400 na linkách DHL Express. Před zastavením provozu se její letouny objevovaly také na letištích v Brně a Ostravě.
Comair
Boeing 737-800 jihoafrické společnosti Comair (foto: Paul Tyson/Wikimedia Commons - CC BY 3.0)
Jihoafrická letecká společnost s historii sahající až do roku 1943 po začátku pandemie přerušila své lety a v květnu 2020 dobrovolně vstoupila do restrukturalizace a akcionáři následně schválili záchranný plán. V září 2021 Comair obnovil své pravidelné lety mezi největšími městy, které provozoval pod značkou British Airways. 31. května 2022 byla společnost nucena z finančních důvodů zastavit všechny své lety. Následně 9. června 2022 bylo oznámeno, že Comair stejně jako jeho dceřiná společnost Kulula.com skončí v likvidaci.
EGO Airways
EGO Airways - Embraer 190 (foto: Ego Airways)
Akcionáři italské regionální společnosti EGO Airways poté, co neuspěl plánovaný prodej této aerolinie, rozhodli v prosinci 2022 o její likvidaci. Společnost zahájila provoz v prosinci 2020 během pandemie koronaviru. Od března do září 2021 pak provozovala vnitrostátní lety po Itálii. EGO Airways se chtěly od konkurence odlišit kvalitními službami a propracovaným designem a konceptem služeb. Se svou nabídkou však přišly v čas, který nepřál startu nových leteckých společností.
Eswatini Airlink
Embraer ERJ-135 jihoafrické společnosti Airlink, který zajišťoval lety na linkách Eswatini Airlink (foto: Bob Adams/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Národní letecký dopravce Eswatini Airlink africké země Svazijsko, která se od roku 2018 nazývá Eswatini, ukončil provoz v červnu 2022. Jednalo se o společný podnik vlády s jihoafrickou společností Airlink, která zajišťovala v posledních letech také provoz s vlastními letadly. Obě strany se dohodly na ukončení partnerství a zastavení letů. Aerolinie byla založena v roce 1999 jako náhrada za státní společnost Royal Swazi National Airways, která v témže roce zastavila provoz. Zprvu se jmenovala Swaziland Airlink, po přejmenování Svazijska na Eswantini došlo ke změně názvu na Eswantini Airlink. Náhradou je nová národní letecká společnost Eswantini Air, která zahájila provoz v listopadu 2022 se dvěma letouny Embraer ERJ-145.
ExpressJet Airlines
Embraer ERJ-145 v barvách aha! Airlines (foto: ExpressJet Airlines)
22. srpna 2022 ukončila nečekaně provoz americká regionální letecká společnost ExpressJet Airlines. V době své největší slávy provozovala více než 400 regionálních letadel a zajišťovala přípojné lety do hubů pro největší americké dopravce. V minulosti tato aerolinie létala Continental Express, American Eagle, Delta Connection a United Express. O své kontrakty s těmito dopravci postupně přicházela. Naposledy v září 2020 odstoupily od spolupráce s touto společností United Airlines. K tomu přistoupily dopady pandemie koronaviru. ExpressJet Airlines se pokusily s negativní situací vypořádat tak, že v roce 2021 zahájily provoz pravidelných linek z amerického Rena pod vlastní značkou aha! Airlines. Pod touto značkou se pokusila spojit leteckou přepravu s nabídkou ubytování. Tento pokus však neuspěl a společnost se dostala do situace, kdy ukončení provozu by v nejlepším zájmu všech zúčastněných stran. Na konci své činnosti společnost provozovala již jen pět letadel Embraer ERJ145.
GCA Airlines
GCA Airlines - Boeing 737-400 (foto: GCA Airlines)
Kolumbijská pobočka GCA Airlines (Gran Colombia de Aviación) venezuelské aerolinie Avior Airlines přerušila provoz 25. dubna 2022 s tím, že se jedná o pozastavení provozu. Kolumbijská média informovala, že důvodem byly finanční problémy společnosti. Společnost zahájila lety v roce 2019 a operovala ze své základny ve městě Cali na vnitrostátních linkách po Kolumbii. Její flotila byla tvořena šesti letouny typů Fokker 50 a Boeing 737-400.
Green Airlines
Lety Green Airlines zajišťoval také ATR 42-500 francouzské společnosti Chalair (foto: Green Airlines)
Německá virtuální aerolinie Green Airlines po roce provozu pozastavila 6. dubna 2022 své lety na neurčito. Důvodem byla celková finanční neudržitelnost projektu. Společnost se krátce předtím potýkala s rušením plánovaných letů a odklady v otevírání nových spojů. Green Airlines zahájily provoz na jaře 2021. Samotný provoz byl nejdříve zajišťován German Airways později pak francouzskou aerolinií Chalair. Společnost se prezentovala jako zelená aerolinie ohleduplná ke klimatu, která kompletně kompenzuje emise ze svých letů. Německá organizace Deutsche Umwelthilfe však upozornila na klamání spotřebitelů ohledně údajné klimatické neutrality a oznámila, že vůči této letecké společnosti podnikne právní kroky.
Itapemirim Transportes Aéreos (ITA)
Airbus A320 společnosti Itapemirim Transportes Aéreos v kanárkově žluté barvě (foto: ITA Transportes Aéreos)
Brazilská vnitrostátní aerolinie Itapemirim Transportes Aéreos (ITA) po pouhých šesti měsících provozu byla nucena 17. prosince 2021 pozastavit svůj provoz z důvodu interního rozhodnutí zahájit restrukturalizaci. Krátce poté brazilský úřad civilního letectví pozastavil platnost osvědčení leteckého provozovatele. V prvních měsících roku 2022 management společnosti vyjednával se dvěma americkými finančními fondy o investici. Po neúspěchu v těchto jednáních bylo v květnu 2022 společnosti trvale odebráno osvědčení leteckého dopravce. Následně v září 2022 byl vyhlášen bankrot. Leteckou společnost Itapemirim Transportes Aéreos (ITA) založil brazilský autobusový dopravce Itapemirin. Dopravce sázel na kvalitu a chtěl cestujícím nabídnout více komfortu. Letouny Airbus A320 například létaly v konfiguraci pro 162 cestujících, v ceně letenky byla i přeprava zapsaného zavazadla do 23 kilogramů a palubního zavazadla do 10 kilogramů. Na nejdelších segmentech se rovněž podávalo teplé. V ostré konkurenci, která panuje na brazilském trhu, jež sází na co nejnižší ceny, tento koncept však neuspěl.
JOTA Aviation
Jota Aviation - BAe 146-200 (foto: Ronnie Robertson/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Menší britská charterová společnost Jota Aviation zastavila provoz v dubnu 2022 a následně vstoupila do likvidace. Hospodaření společnosti negativně ovlivnila pandemie koronaviru. Společnost zajišťovala ze své základny na londýnském letišti Southend charterovou přepravu osob a nákladu zejména pro motoristické sportovní týmy. Její flotila se skládala z letadel BAe 146, ARJ85 a ARJ100.
Kulula.com
Boeing 737-800 jihoafrické společnosti Kulula.com (foto: Alan Wilson/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Jihoafrická nízkonákladová aerolinie Kulula.com zastavila 1. června 2022 všechny své lety. Stalo tak několik měsíců od obnovení letů po pandemické přestávce, ke kterému došlo v září 1991. Společnost, která byla dcerou Comair, létala s několika Boeingy 737-800 na pravidelných linkách mezi největšími jihoafrickými městy. 9. června 2022 bylo oznámeno, že společnost Kulula.com půjde do likvidace.
Med-View Airline
Boeing 737-500 nigerijské společnosti Med-View Airline na letišti v Lagosu (foto: Hansueli Krapf/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)
Historie společnosti Med-View Airline sahá do roku 2004, kdy začala létat na vnitrostátních linkách a zajišťovat charterové lety s poutníky do Saúdské Arábie. Postupně expandovala na linkách do dalších afrických zemí. V roce 2015 dokonce začala létat do Evropy, když s letounem Boeing 767-300 zahájila lety na londýnské letiště Gatwick. V této době měla ve své flotile i Boeing 777-200ER. V příštích letech však následoval pád. V roce 2018 společnost zastavila mezinárodní lety a o rok později přerušila zcela provoz. Ještě v roce 2021 vedení aerolinie plánovalo obnovení provozu. V roce 2022 nigerijský úřad civilního letectví potvrdil, že platnost osvědčení leteckého provozovatele vypršelo. V závěru kvůli dluhům došlo k zabavování majetku společnosti.
Norwegian Air UK
Boeing 787-9 britské společnosti Norwegian Air UK (foto: Anna Zvereva/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Britská pobočka nízkonákladové aerolinie Norwegian v roce 2022 byla zlikvidována. Stalo se tak v rámci restrukturalizace, která byla zahájena po začátku pandemie Covid-19. Vedení Norwegian se rozhodlo, že se společnost vrátí ke svým kořenům a na místo nákladné expanze na dálkových linkách se soustředí na lety po Evropě z Norska a dalších skandinávských zemí. Norwegian Air UK provoz zahájila v září 2017, kdy nabídla lety na první své dálkové lince z Londýna do Singapuru. V letní sezóně 2019 společnost létala do více než deseti cílů ve Spojených státech a dále do Argentiny, Brazílie a Singapuru. Její flotila se skládala ze 13 letadel Boeing 787-9.
Onur Air
Airbus A321neo turecké společnosti Onur Air (foto: Juke Schweizer/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)
Turecká letecká společnost Onur Air byla založena v roce 1992 jako první soukromé aerolinie v Turecku a postupně se vypracovaly na významného dopravce. Společnost provozovala, jak pravidelné linky, tak létala chartery se zahraničními turisty do tureckých letovisek. Růst společnosti se zastavil poté, kdy původní vlastník prodal Onur Air prodal dvěma podnikatelům, přičemž se následně objevily spekulace, že skutečným vlastníkem se stal iránský miliardář Babak Zanjani. Následné právní tahanice vedly k tomu, že se rozvoj Onur Air zastavil, zatímco jiné turecké letecké společnosti expandovaly. Pandemie koronaviru vedla k výraznému omezení letů a finančním problémům. V červnu 2021 byla společnost kvůli dluhům nucena zastavit lety, poté co ji byly obstavena letadla. V prosinci 2021 turecké úřady odebraly Onur Air osvědčení leteckého dopravce. Vloni na jaře pak byl vyhlášen bankrot této letecké společnosti. Stalo se tak na návrh jednoho z pilotů, kterému Onur Air nevyplatil dlužnou mzdu v přepočtu 162 tisíc korun, přestože to nařídil soud. V říjnu loňského roku turecká média informovala, že jedna z místních zpráv sociálního zabezpečení nabídla v aukci k prodeji zabavený letoun Airbus A321. Obnovení provozu společnosti je velmi nepravděpodobné.
Orange2fly
Orange2Fly - Airbus A320 (foto: Marvin Mutz/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Méně známá řecká aerolinie orange2fly vyhlásila na podzim 2021 bankrot. Začátkem letošního roku pak společnost ukončila svou činnost úplně a vstoupila do likvidace. Orange2fly byly založeny v roce 2015 a na vrcholu provozovaly čtyři Airbusy A320. Aerolinie provozovala charterové lety s turisty pro cestovní kanceláře a také lety z Prištiny v Kosovu. Po vypuknutí pandemie koronaviru společnost přerušila provoz.
Royal Flight
Boeing 757-200 ruské společnosti Royal Flight (foto: Anna Zvereva/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Ruská společnost Royal Flight ukončila provoz v květnu 2022. Její historie sahá až do roku 1992, kdy začala létat jako Abakan Avia. V letní sezóně 2019 před vypuknutím pandemie koronaviru provozovala letouny Boeing 737-800, 757-200, 767-300ER a 777-300ER. Její chartery létaly z měst po celém Rusku do evropských dovolenkových destinací, na Kubu, do Dominikánské republiky, Maroka, Indie, Thajska, Vietnamu a Číny.
Star Air
Nákladní Boeing 767-200F dánské společnosti Star Air (foto: Eric Salard/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Dánská letecká společnost Star Air byla založena v roce 1979 společností Maersk Air jako její pobočka pro nákladní lety. Kvůli legislativním omezením v Dánsku byla však činnost společnosti v 80. letech omezena, a tak se její flotila skládala jen ze tří nákladních letadel Fokker F27. Liberalizace v roce 1987 znamenala začátek expanze Star Air. V 90. letech společnost začala létat pro FedEx, TNT a UPS. Postupně zařadila do své flotily větší letadla. Zprvu to byly Boeingy 727, později Boeingy 757 a od roku 2005 se staly páteří flotily Boeingy 767F. V dubnu 2022 bylo rozhodnuto o spojení Star Air s nově vytvořenou společností Maersk Air Cargo.
Tel Aviv Air
Zahájení letů Tel Aviv Air na první lince Hamburg - Tel Aviv (foto: Flughafen Hamburg)
Německá virtuální aerolinie Tel Aviv Air zahájila provoz v březnu 2022 na lince z Hamburku do Tel Avivu. Samotné lety zajišťovala kyperská aerolinie TUS Airways se svým Airbusem A320. Společnost, jak je zřejmé z jejího názvu se chtěla zaměřovat jen na lety do Tel Avivu. Neobvyklý koncept orientace na jednu destinaci neuspěl a po dvou měsících společnost Tel Aviv Air v květnu 2022 ukončila lety a vyhlásila bankrot.
Tchadia Airlines
De Havilland Dash 8 Q400 čadské společnosti Tchadia Airlines (foto: Tchadia Airlines)
Národní letecký dopravce Čadu byl v posledních třech letech ztrátový. V lednu 2022 společnost Tchadia Airlines zastavila provoz a následně vyhlásila bankrot. V srpnu bylo rozhodnuto o její likvidaci. Jednalo se o poměrně mladou aerolinii, která byla založena v roce 2018 na základě dohody mezi čadskou vládou a Ethiopian Airlines. Operovala se dvěma letouny De Havilland Dash 8-400 na vnitrostátních spojích a mezinárodních linkách do Nigeru, Súdánu, Středoafrické republiky a Nigérie.