Letecké společnosti frustrují problémy s motory Pratt and Whitney
05.05.2023 00:00 - Evropa
S ohledem na blížící se letní sezónu, která je pro letecké společnosti tak důležitá, roste nespokojenost dopravců se společností Pratt & Whitney, respektive jejími motory, zejména typem PW1000G. Motory PW1000G jsou přitom běžně montovány do nově vyráběných letadel Airbus A320neo, A220 nebo Embraer E2.
Co se týče spotřeby paliva, jsou motory Pratt & Whitney nejnovější generace dokonce o něco lepší než oficiální specifikace, ale pokud jde o technickou spolehlivost, vypadá to hůře, říká Detlef Kayser, člen představenstva a šéf flotily skupiny Lufthansa. "To cítíme i my, cítí to všichni." Lufthansa má nyní z popisovaných důvodů uzemněna 3 letadla A320neo se stářím okolo 4 let. D-AINP čeká na údržbu motorů Pratt & Whitney již od 12. ledna, D-AINM od 18.ledna a D-AINL od 14.února.
A podobná situace je i u dalších dopravcu. Swiss má odstaveno jedno letadlo A220. Turkish Airlines 4 kusy A320neo. Jenže například společnost Air Baltic je zasažena ještě více. 11 z jejích 40 letadel A220 prochází údržbou motorů nebo na ni čeká. Unifikovanost flotily Air Baltic se tak obrací proti společnosti samotné. Ta ve snaze zajistit provoz na pravidelných linkách, musela najmout letadla i s posádkami jiných společností jako je Danish Air Transport, Cyprus Airways, Carpatair a Xfly. A to přesto, že Air Baltic sama část svých A220 pronajala společnostem Swiss a Eurowings.
V Indii dokonce kvůli problému motory Pratt & Whitney zkrachovala společnost Go First, neboť musela uzemnit hned 24 z 55 letadel své flotily. Ještě více uzemněných strojů, kolem 30 má její indický konkurent, společnost Indigo. Vzhledem k velikosti flotily letadel Indigo - přes 300 kusů je však tento problém relativně menší než u Go First.
Problémy mají společnosti po celém světě. Iraqi Airways musely uzemnit jediné letadlo A220. Problémy měly a stále mají také společnosti Air Tanzania, Air Senegal a Egypt Air. Začátkem tohoto roku musela společnost KLM uzemnit osm ze svých 14 letadel Embraer E2 kvůli nutným kontrolám motorů PW1900.
Mluvčí společnosti Pratt & Whitney již dříve v únoru pro Aviation Daily uvedl: "Úzce spolupracujeme s našimi zákazníky na řešeních, která by minimalizovala narušení provozu." "Spolupracujeme také s našimi dodavateli na strategiích zmírnění dopadů, rozšiřujeme kapacitu prodejen náhradních dílů a pokračujeme v modernizacích, abychom prodloužili provozuschopnost motorů."
motor Pratt & Whitney PW1000G na Airshow v Singapuru, únor 2010 (autor: Kantaro Iemoto, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
Potíže s motory Pratt & Whitney nejsou nové. Základními problémy jsou nedostatek náhradních dílů a příliš málo dílenských míst. Dalšími problémy jsou konstrukční chyby, které zkracují nutnost dřívější údržby, což dále tlačí na nedostatek dílenských míst. Například Motory Pratt & Whitney PW1524G-3 pro letouny A220-300 měly být v údržbě po 5260 přistáních, ale kvůli konstrukčním chybám se tak musí stát před 1000 přistáními," řekl šéf Air Tanzania Ladislaus Matindi novinám The East African.
Společnost Pratt & Whitney tak zřejmě musí počítat s mnohými soudními žalobami ze strany leteckých společností a zejména s výraznou ztrátou renomé.