Legendární libanonský dopravce ukončil provoz

24.11.2014 - Asie & Austrálie



Letecká společnost TMA – Trans Mediterranean Airways zastavila začátkem září provoz a odstavila svůj jediný letoun, nákladní Airbus A300-600F (OD-TMA). Podle libanonského tisku dosahuje kumulovaná ztráta výše 230 milionů dolarů. Zaměstnanci, kteří nedostali zaplaceno za poslední tři měsíce, protestovali několikrát před sídlem společnosti v Bejrútu.

TMA – Trans Mediterranean Airways založil v roce 1953 libanonský obchodník Mounir Abu Haidar. Společnost se zprvu zabývala vedle nákladní dopravy také přepravou cestujících. Díky uzavření Suezského průplavu v roce 1956 poptávka po nákladní letecké dopravě rychle rostla. V roce 1967 společnost otevřela nákladní pravidelnou linku na Dálný východ (Hongkong, Osaka, Tokio). Koncem 60. let byla aerolinie největším nákladním dopravcem na Blízkém východě.

Douglas DC-6 TMA - Trans Mediterranean Airways přistává začátkem 70. let na londýnském letišti Heathrow (foto: Steve Fitzgerald/Wikmedia Commons - GNU 1.2)

V roce 1971 TMA otevřely jako první cargo aerolinie pravidelnou linku kolem světa. Konkrétně se jednalo o spojení Bejrút – Abú Dhabí – Bangkok – Tchaj-pej – Osaka – Tokio – Anchorage – New York – Amsterdam – Bejrút. Linka byla provozována nákladními Boeingy 707-300C třikrát týdně.

Boeing 707-321C v typických zelenožlutých barvách na snímku z konce 70. let (foto: Steve Fitzgerald/Wikmedia Commons - GNU 1.2)

Postupný úpadek aerolinie začal s vypuknutím občanské války v roce 1975. Kvůli nestabilitě provozu na letišti v Bejrútu přesunuly TMA část své činnosti do Spojených arabských emirátů. V roce 1976 společnost zařadila do své flotily první nákladní Boeing 747, nicméně její význam v příštích letech klesal. Konflikt v Libanonu a zákaz přeletů přes Saúdskou Arábii a Irák donutily TMA v roce 1985 zastavit provoz. O rok později získal výměnou za pomoc podíl v aerolinii libanonský stát. V roce 1987 se znovuotevřením mezinárodního letiště v Bejrútu obnovily TMA své lety. Navázat na původní úspěchy se však novému vedení nepodařilo a aerolinie musela být několikrát zachráněna státem. V roce 2002 se TMA dostaly na tzv. černou listinu EU a v roce 2005 libanonské úřady společnosti odebraly povolení k letecké přepravě.

Airbus A300-600F s novým barevným schematem zavedeným po restartu provozu v roce 2009 (foto: Andre Wadman/Wikmedia Commons - GFDL 1.2)

V roce 2009 koupil zadluženou společnost od státu libanonský podnikatel Mazen Bsat za jeden dolar. Aerolinie si pronajala nákladní Airbus A300-600F a znovuzahájila své lety. Koncem roku 2012 si TMA pronajaly formou ACMI pronájmu od euroAtlantic Airways letoun Boeing 767-300F.

Témata