Lauda uzavře základnu ve Vídni, nedohodl se s odbory
22.05.2020 - Evropa
Ve Vídni došlo k naplnění černého scénáře, o kterém jsme informovali minulý týden. Management Ryanairu respektive dceřiné společnosti Lauda dal dříve odborům ultimátum, aby odborová organizace Vida podepsala do 21.května 2020 novou kolektivní smlouvu. Protože se tak nestalo, dojde nyní k rozdávání zhruba 300 výpovědí a uzavření vídeňské základny ke konci tohoto měsíce. Společnost Lauda dosud bázovala ve Vídni polovinu svých třiceti Airbusů A320. Na linky z Vídně, které společnosti Ryanair respektive Lauda inzerují, že budou od 1. července opět provozovány, tak budou muset být zřejmě nasazeny letouny Ryanairu z jiných bází.
Lauda - Airbus A320 (foto: Stanislav Doronenko/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)
Celý příběh má však mnohem vyhrocenější podtext než se na první pohled zdá. Z pohledu Andrease Grubera a Davida O'Briena (=managementu Laudy) je situace jasná - odbory jednají proti zájmu zaměstnanců, neboť podle jejich průzkumu s podpisem nové kolektivní smlouvy souhlasí 95 procent pilotů a 70 procent letušek. Novou kolektivní dohodu podpořila 19. května rakouská hospodářská komora. Týž den se obrátili zástupci zaměstnanců na představitele odborů s žádostí, aby novou kolektivní smlouvu podpořili. Podle managementu je skandální, že odbory Vida jednají proti vůli zaměstnanců. Aby se zaměstnanci i management Laudy vyhnuli nejhoršímu, pokoušel se management na poslední chvíli zapojit do rozhovorů i rakouského premiéra i ministra financí. Zatím však bez výsledku. A tak Ryanair prostřednictvím Laudy musí podle Davida O'Briena nyní začít rozdávat přes 300 výpovědí pro zaměstnance vídeňské základny.
Z pohledu odborů je však předložená kolektivní smlouva pro zaměstnance nevýhodná. Odbory se nehodlají nechat nátlakem Ryanairu vydírat. Podle návrhu nové kolektivní smlouvy by pilotům měl klesnout roční plat ze 137 tisíc na 117 tisíc eur pro piloty na pozici kapitána, na pozici prvního důstojníka z 71 tisíc na 63 tisíc eur. U letušek a stewardů ze 37 tisíc na 33 tisíc eur u seniorní pozice a z 25 tisíc na 24 tisíc eur u pozice juniorní. Navíc u palubních průvodčí měla být zavedena nová pozice s výdělkem okolo 27 tisíc eur ročně.
Odbory rovněž zdůrazňují, že navržené čisté platy v nejnižší mzdové kategorii, které dle jejich výpočtu vychází na 848 eur čistého měsíčně jsou v rozporu s minimálním životním minimem, které činí ve Vídni 917 eur. Navíc jsou hluboko pod úrovní chudoby, za kterou se ve Vídni považuje příjem pod 1259 eur čistého. Odbory Vida podporují v odporu představitelé pracovní komory Dolního Rakouska. Hovoří o kovbojských metodách Ryanairu hodných Divokého západu. Kritizují, že po převzetí Laudy Ryanairem se pracovní podmínky zaměstnanců společnosti rapidně zhoršily. Podle komory byli v minulosti technici pozemního personálu vystavování systematickému psychologickému nátlaku, aby podepsali dokumenty o způsobilosti stroje k provozu bez nutnosti drahé údržby. Rakouským tiskem rovněž proběhly zprávy o letuškách, které v průběhu nemoci musely každý den hlásit zaměstnavateli svůj aktuální zdravotní stav a kterým bylo po uzdravení vyhrožováno výpovědí, pokud v blízké době opět onemocní.
Rovněž úřad práce nelení a podal na společnost Lauda trestní oznámení kvůli podezření ze mzdového a sociálního dumpingu. Navíc 89 výpovědí, které rozdala společnost Lauda koncem března jsou neplatné, neboť společnosti jsou povinny masové výpovědi oznámit na příslušném úřadě spolkového státu Dolní Rakousko předem, což společnost opomenula.
Je zřejmé, že pokud management Ryanairu základnu Lauda ve Vídni skutečně uzavře a zaměstnance propustí, bude mít celá záležitost v Rakousku nejednu soudní dohru.